söndag 11 juli 2010

EN HÄNDELSERIK DAG PÅ MIN RUNDVANDRING I ETT SOLIGT GRANNÄS SOM SJUDER AV LIV DENNA VARMA SÖNDAG


SOLEN den värmde och värmer än
Där den blickar ner från sin klarblåa himmel
Om än några orosmoln NU börjar skönjas vid horisonten
DOM har sagt att det nog blir åska till kvällen
Rackarns oxå...åskan är inget jag precis längtar efter


Här i Grannäs är höbalningen i full gång
för att plasta in de redan utslagna höet
i sina vita "behållare"
FÖRTRUPPEN... OLGA var på plats tidigt
hon höll på att kratta ihop hö vid kanterna
när jag passerade förbi i morse
I tron att inga mer än jag var uppe

Sen dök sonen JAN upp
Här i full fart på mopeden
på väg hem från höbalningen
För att hämta något...tror jag


Anton Christina Karolina och farfar Sune
hade oxå anslutit sig till dagens teamwork med höet
i värmen och i kampen med ALLA taskiga bromsar
Som envist och ihärdigt sökte efter någon att plåga
Tjejerna,dom bytte av varandra vid spakarna till traktorn
som skötte om inplastningen
Allt medans Anton och den som inte körde
I det här fallet är det Karolina

som ser till att höbalarna kom på plats



Jag studerade ingående deras arbete
Då jag aldrig varit med om att ta hand om hö på det här sättet
På min tid var det hässjning och ladning som gällde
Efter mitt besök på fältet
kom Siv och Kjell förbi och gav lyster till min uteplats


Avslutningen på min byarunda
blev loppistältet hemma hos Gun

Hela sommaren kan man göra sina turer dit
för att fynda


Snacka inte om att det inget händer på landet
Här händer det något jämt
Missade tyvärr knorren till dagens blogginlägg
Den när Anton med sin farfar på bönpallen
susade förbi på moppen
Det finns inga generationsklyftor här
Här är det gemenskap som råder
Det har varit en händelserik dag
Hästarna

Dom har jag tagit in i stallet för en stunds vila från bromsattackerna

2 kommentarer: