måndag 13 december 2010

SANKTALUCIA


Så var det då dax,att ikläda sig den vita skruden
Luciaskjortan DEN fanns inte tillgänglig
Men jag hittade åt en vit sommarklänning som fick duga
Med rött glitter i håret
En lykta och nybakade lussebullar på bricka.. bar det så iväg
Först för att lussa för mina närmaste grannar.. Siv och kjell
Här gavs ingen tidsnåd inte
ÄR DET LUCIA SÅ ÄR DET
halv sex stod jag och bultade på deras dörr

Glad i hågen skröt jag sen över att jag varit framtänkt nog
att ta med mig fikat till nästa granne..dit jag sen skulle gå
Men ack,ack När jag var NÄSTAN framme insåg jag ATT BRÖDET
Det hade jag glömt på köksborde hemma
Så det var bara att vända om igen
Grannarna som jag varit till tidigare
frågade ..när jag på muttrande fötter
över min fadäs..passerade förbi
Om hon inte var hemma Hon dit jag varit på väg
Joo,sa jag och berättade om min blunder
Så just när jag skulle till att gå igen Dök grannen upp
För att skjutsa mig dit
Det kändes faktiskt skönt i den bitande kylan

En bra stund blev jag kvar där.. hos nästa granne
Då stod temp på 27 minus grader
när jag därifrån skulle gå
Och fick då inse..när jag kom ut i kylan
Att jag hade lämnat vantarna hemma
Så färden hem gick än snabbare och i ett mer gnölande tempo
Det är mysigt med Lucia
När glömskans glömdheter fått lite andrum
Är det ju dom man minns mest och skrattar hjärtligast åt sen
När man väl fått värmen i kroppen

En FIN LUCIA önskar jag ER ALLA

8 kommentarer:

  1. Ja, hade jag vetat detta så hade jag lagt på en röd rem och kommit med kameran, trots den tidiga timmen :D

    SvaraRadera
  2. :0) Det tänkte du :0)
    Bara de ,hade ju varit en värmande höjdpunkt,för mig, att få möta dig i tidig morgontimma Hade först tänkt att komma förbi er oxå Men kylan var allt för elakt bittsk Så jag la av med den tänkta tanken
    Men jag hade inte missunnat dig morgonens första skratt,när du fått se mig i min specialutstyrsels röda glitter med sommarklänningen på :0) Hoppas DU/har det bra däruppe trots kylan Här frös vattnet och Jupiter rymde igen Efter dagar av frihet,slår åter dörren igen Sånt är livet
    psst Kjell tog kort

    SvaraRadera
  3. Hoppas du fått upp vattnet -annars är det ELÄNDE! Hagen till jupiter riktigt längtar jag att sätta händerna i, -ring när det blivit varmare!
    Jag som suttit bredvid Kjell hela eftermiddagen och han har inte sagt ett ord...

    SvaraRadera
  4. Haha! - "muttrande" fötter och "gnölande" tempo!
    Lussade i morse oxå fast inte för grannarna eller kanske på sätt och vis.. det var treans tur att lussa i år för skolan och vi hade det riktigt roligt med lite omskrivna texter och bla en kille som var pyntad med mina tomma ölburkar (men det är det inte många som vet att det var jag som bidrog med dem..). Men det blev visst ett mycket väl godkännt luciatåg :)

    SvaraRadera
  5. GOD MORGON Vattnet flödar åter i kranen och DE och Jupiter ,gav ju värme och jobb till kroppen Och tanken... nya tankar Allt som behövs,för inte kropp och sinne skall korka igen Kjell är hänsynsfull,det var nog därför han inte sa något till dig om mig..Återigen en kall morgon,som jag blir påtvingad att umgås med FAST jag inte vill Ha de bäst

    SvaraRadera
  6. Hallå Carro :0)
    Det förstår jag att det blev uppskattat Hoppas att du tagit kort,det skulle vara roligt att få se... Jag skall inget säga om ölburkarna till din mamma Var det ett gott öl?
    Vi kanske ses när du kommer hem på ditt jullov Det värsta är att det är för kallt att träna hästarna,för större utmaningar Det blir underhållsarbete som får gälla..i väntan på att kung bore skall bli lite vänligare och mildare i sitt sätt Var rädd OM dig

    SvaraRadera
  7. Det blev inga kort på vårt lussande vad jag vet och burkarna vet redan mamma om sen lääänge. jodå nog var det ett gott öl. :o)
    Är nog ganska säker på att vi kommer att ses när jag är hemma på jullov. Vi har det tack o lov ngt varmare här (termometern står nu på -14.1) men har man ett ridhus så är kylan inte ngt hinder ;)

    SvaraRadera
  8. Förstod det..med kännedom om er relation.Skönt med ridhus T.o.m hästarna ville in tidigt igår Dom ville väl oxå komma bort från kylan.Jag väntar på snön Den skyddande och dämpande Plus lite mildare väder oxå.
    Här är det varmare idag SKÖÖNT.Blir spännande att få höra om alla dina nya kunskaper och lite mer ingående om din islandsresa.Ha de bäst

    SvaraRadera