fredag 7 januari 2011

ÖVERMODETSKAXIGHET


I tidig morgontimma
Fick jag knuffa på ytterdörren
För att ta mig ut
Då snön hade belägrat utfarten

Det har snöat REJÄLT i natt..och igår hela dagen
Men luften är mild och skön

Nu måste jag ut igen
Nu när ljuset börjat kika fram
och ge mörkret en knuff åt sidan
För att ta mig en ordentlig koll på stängslet
Att ingen snö tynger ner tråden
FÖR det får bara inte gå snett idag
Då hästarna blivit övermodigt kaxiga av sina utbrytningar


Så får de inte känna ATT HÄR kan vi oxå ta oss ut
Men jag är less ORDENTLIGT less på den ofrihet
och påpassning av hästar och stängsel,som hållt mig bunden
Under en så lång tid

Kjell har fixat till jordningen Så nu är det el på tråden
Kanske inte så stark som den skulle behöva vara
Till dessa mina två,övermodigt kaxiga hästar
Som är kluriga Nu när dom fått smak på FRIHETEN
Till priset av MIN

2 kommentarer:

  1. Hejsan!!
    Jag vet hur det känns, för ett antal år sedan hade vi två stycken busar till hästar .
    Den ena var en klok och frimodig Fjording som var en fantastisk hjälp med alla tyngre sysslor på gården och arbetade mycket för oss.
    Den andra en liten glad och kärleksfull skettis. Debåda valakarna var två bästisar som alltid höll i hop som ler och långhalm.
    Den lilla rullade under stängsel, den större öppnade haspar och hakar. Den större räckte sin långa hals över staketet och skakade äppelträdens grenar så äpplena haglade över den lille som åt i förtvivlan tills magen stod som en sprickfärdig .
    Men man kunde aldrig bli arg på dem för de var de finaste
    kram från Kristina

    SvaraRadera
  2. :0) låter som mina två utbrytningspirater
    Den stora öppnar handtagen den lilla tar underdelen på tråden Tillsammans är de ett oslagbart utbrytningsteam Tala om att djur inte är kloka och finurliga Vore det inte för vägen Skulle jag nog koppla av mer.Än är snön i full färd med att fylla igen gångar och vägar OCH lägga sig på tråden.Kram

    SvaraRadera