fredag 14 januari 2011

SORGENSANSIKTE


Naturen tar & ger
Ibland eller ganska ofta
Gillar jag inte. att tvingas till, att måsta ha kontakt
med tagandets sorgeansikte
Jag VET att det är så det ÄR
Men har ändå svårt att förlika mig med den sidan
Förnuftet säger en sak & känslorna ,en annan

Jag bor ju nästan ute i skogen
Och det innebär oxå ,att många av dess innevånare
blir/är synliga på många olika sätt
Vilket är spännande,facinerande & upplyftande
En ynnest,om man har turen att få komma i närkontakt
uppleva och se dom
i dess rätta element..FRIHETEN
Men den finns oxå en annan sida av friheten


Igår drabbade mig verklighetens sorg
Närmaste grannen ringde & var lessen
Då hennes fina katt, låg död
Troligast Men vi vet inte säkert
OM det blivit dödat av något vild-djur
Vi såg rävspår men oxå några andra STÖRRE
Men då snön lagt sig över
Gick det inte riktigt att utläsa
Vem avtryckens spår tillhörde

Det enda som var bra..var ju att katten låg synlig att hittas

Så nu slipper min granne oroa sig
FUNDERA om och kring ,över vad som kan ha hänt
Inte behöva stå och ropa i kvällen, kattens namn
I hopp om ,att den snart...skall dyka upp
Kanske var det ett lodjur..för räven brukar katterna klara av
Men snön som ligger rikligt på marken
Har oxå en dämpande effekt, som ljudisolerat
Så¨vem förövaren nu än var...så tog den, det som givits
Sörjer gör jag med min granne..

3 kommentarer:

  1. Hmm och vår Mulan som varit borta några dagar och det brukar hon inte vara när det är vinter och kallt... Ja nog är det mycket bättre att veta än att sväva i ovisshet.

    Ju mer man saknar en kär vänn ju mer har man älskat. Tänk dom som aldrig saknat....

    SvaraRadera
  2. Ja det är tråkigt när älsklingsdjuret försvinner, men visst är det bättre veta än inte veta..
    Hund, räv, lodjur, varg, vem vet vad det var denna gång. Vi hade alltid katter när jag var liten och hanarna försvann alltid någonstans, vinter, vår, det spelade ingen roll vilken, det var bara mammakatten som stannade, födde och uppfostrade ungar, sedan försvann en del av dem och andra fick nya hem.. Någon gång kom grannens hund och tog livet av någon liten katt och det var sorgligt.. Djur gör på sitt sätt, det är ju så. Hoppas att kissen behövde inte lida länge...
    Kramisar och trevlig fortsättning på helgen/Raya

    SvaraRadera
  3. GOD MORGON Christina & Raya..
    Ovissheten är en tärande utsugare..jaa så nog är det bättre att veta än att bära omkring på den..Men det finns en grej till Och det är Att snöhögarna efter vägkanterna är STORA så kommer plogbilen eller annat fordon Finns ju ingenstans att ta vägen ,för att sätta sig i säkerhet för de små/mindre djuren.Syns gör dom ju inte heller nu,lika bra Önskar er en FIN vecka Kram

    SvaraRadera