torsdag 3 februari 2011

ANKÄGG


Min granne Siv, hade fått några ankägg
Som hon delade med sig av, till mig
När man hör någonting,om nåt/någon man inte känner till
så gör man sig oftast en bild
På hur saker och ting ..och människor ser ut
Men oftast stämmer inte den bilden,med verkligheten
Så var det med äggen

Jag trodde dom skulle vara mycke större
Något rundare och större var dom, och lite mer grå i färgen

Idag blir det till att göra pannkakor av äggen
För att sen bjuda mina barnbarn på
Det är stimulerande med nya upplevelser
Även om det råkar som NU ,bara vara ankägg

Och så en sak till,som jag fick inse
Det där med
Att
Vad snabb man är ,på att göra sig bilder
På det man inte VET någonting om
Det kanske hör till männsklighetens kontrollbehov
För att känna oss trygga eller nåt sånt
OM vi tror oss ha fått ett litet hum om
Hur det okända kan tänkas se ut...vara

4 kommentarer:

  1. Ja, och inte bara bilder utan även sanningar.
    Så fort vi hör någon argumentera för något så bestämmer vi om vad som är sant ......... och ändå bara veta "ena sidan"?

    SvaraRadera
  2. Mmm Sanningar ja
    Det är så lätt att dras med ,när argumentationernas vågor går höga Så det gäller att hålla i sina tankar och åsikter med bestämda händer Och inte tala om sånt man ingenting VET något om
    För det finns oftast två sidor av saken..som du säger Och allt är inte alltid som det ser ut /hörs att vara
    Så det gäller att vara försiktig om och med sina omdömen ...Ty det är lätt att halka in..men vilka är vi till att döma Värdera någon annans livs tankar och sanning.>

    SvaraRadera
  3. Men oj så fina bilderna blev! Ja vi har ett behov att dokumentera, berätta, skvallra och anteckna ;-) Så mycket medel vi har skaffat för det!
    Ankägg har jag sett i några österländska butiker i Stockholm. Vet inte om deras ägg kommer från Kina eller kan de vara svenska.
    Jättevackra bilder du gjorde faktiskt..
    Jo ankorna är ju inte större än hönsen så borde inte äggen vara större..Undrar om de smakar annorlunda jämfört med hönsägg? Du får berätta!
    Ha det gott/Raya

    SvaraRadera
  4. :0( Mm du har så rätt Så vad den föreställningsbilden om ankans ägg kom ifrån ,har jag ingen aning om
    Ty sunda förnuftet borde ju lagt sig i mitt resonemang...men icke
    TAck för ditt beröm..men nu när jag tittar på bilden..så fattar jag inte VARFÖR jag inte lagt dit ett hönsägg oxå För jämförelsens skull..men det är ju inte för sent att göra något åt det...jag skall berätta duka upp mitt bord med pannkakorna och berätta OM smaken :0) Ha de GOTT du med

    SvaraRadera