onsdag 20 april 2011

NU ÄR DEN GLADA PÅSKEN HÄR...


Den GULA färgen,som är påskens signum
Och solens gyllene färg

Symboliserar Ljus,liv och sanningen

Tron och godheten
Kvicktänkande,intellekt,andlighet,anpassning,förening
kunskap,intuition bl.a
Den saffransgula ,som munkarna bär
symboliserar ödmjukhet,försakelse.
GULT är själen ,psyket jämfört med kroppen ,som är röd
anden som är blå

Gult speedar upp tankarna och ser till att hålla dig alert
gults intellektuella nyfikenhet känner inga hinder
är energi som sprider sig med lyster och glans
Det är nervsystemets men oxå intellektets
Tankens kraft som leder till jordisk kunskap.....
det går upp ett ljus.

Som tex när det gäller vägval, som jag läste om
I Christinas blogg "grannäs folk & fä

Så när jag nu sitter här..skriver och funderar
Och sammanfattar inom mig..
DET här med påsken
Så minns jag HUR den firades förr....
Då var långfredagens ton "döden" som rådde
Det spelades bara tung musik
Som man tyckte, när man var barn och ungdom
INGET rörelsemönster fick komma till tals
Inga muntra toner
Inga affärer var öppna..då långfredagen var där

Hur firar vi påsken nu då??
Har kommit på att jag får nog skaffa mig en egen påsktradition
Mixa lite av allt jag snappat upp
under min hittintillsvarandes tids vandring
Känner mig faktiskt riktigt upprymnd av den tanken
Må de vara den gula färgens energi som påverkar mig

NU vill jag önska er ALLA En



Och En GEMENSKAPENS.GLÄDJENS.VÄRMENS & LJUSERTS" HÄRLIGA PÅSKHELG


OCH PROBLEMBEFRIADE fordon/BILAR..KRAM


Ur böckerna
"ljus & färg som helande kraft av A.Langle
Symboler av J,C Cooper
Tolka bilder av Kristina wennergren
Färger av Karl Ryberg...
Har jag hämtat den GULA färgens symbolik

3 kommentarer:

  1. Du är för fyndig!
    Önskar Dig en Gul och Glad Påsk!

    Kraaam

    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Hmm Vad mysigt, att du upptäckt något som inte jag själv visste om OCH att du dessutom talade om det för mig.Det var "gulligt :0)Undras, om jag kommer att bli kaxig nu, över det du sagt.. ???Nää jag är nog för mycket skogstroll för det,på dom fastnar inte komlimanger ..men trevligt är det ju att få höra.. ändå

    Önskar dig oxå, en riktigt GUL varm & härlig påskhelg Kram

    SvaraRadera
  3. Önskar DIG och DJUREN en riktigt TREVLIG och GLAD PÅSK!

    SvaraRadera