måndag 20 juni 2011

HÅRINDENTITET



När siv och jag tog en promenad igår
Kom vi att prata om HÅR
Då hon nyss klippt sig kort,blev det samtalet påkommet
om vilken betydelse håret har för oss
och om vår personlighet avspeglar sig i håret..??

Ganska mycket
om jag bara går till mig själv
För som ägarinnan ..har oxå hennes hår sin egen frihet
och låter sig därför inte alltid tuktas
som hon vill


Jag minns hur det var när jag växte upp
Då gav håret ett visst skydd..en trygghet att gömma sig bakom
När man inte ville bli sedd..få vara ifred
Eller när blygheten gjorde entré
Kanske därför killar har keps..
Att den fyller samma funktion

När jag fyllde 40..försökte en kompis få fason på mig
Och omvandla mig till en tjusig kvinna
Men målning i ansiktet och friserat hår..
Men när jag tittade mig i spegeln..såg jag inte mig
Dessutom kunde jag inte prata ordentligt
för det där kletet
som kallas för läppstift..gjorde munnen obrukbar

Vi människor är ju OLIKA och det är en himla tur
Det vore allt bra tråkigt om alla skulle se ut och vara likadana
Som en farbror sa till mig en gång på en kurs
Nu förstår ni ju
att det var ett tag sedan..eftersom jag "säger farbror

"Tänk dig Inger: Om människor skulle vara
och låta som ett och samma instrument
Inga variationer alls.. inga nya toner att höra
Så ensidigt och tråkigt
Det tyckte jag var en bra symbolik

Har nuddat vid tanken lite då och då
På..att KANSKE snagga mig
Då skulle alla hårbekymmer vara ur världen
Men det vore nog inte jag
Så vårt hår har nog en stor betydelse..för vår trygghets identitet

4 kommentarer:

  1. Hår, ja, även det lilla håret jag har vill jag gärna ha kvar! Har alltid önskat mig långt och tjockt hår, men jag fick tunt och spretigt. En gång har jag klippt mig kort, inte jättekort, men kort.. Då kändes det tomt där bak, men så lättskött! Sedan växte håret sakta tillbaka, lika tunt som förr.
    Bra jämförelse med instrument och människor.
    Ha en fin vecka Inger.
    Kram/Raya

    SvaraRadera
  2. God morgon Raya..Det är ju det där med att klippa sig kort Att det växer ju ut så fort
    Då måste man ju kuta till frissan stup i ett För det är svårare att klippa kort hår själv Så jag dras med mitt mittemellan hår..då kan jag själv hålla efter det,vid behov.Önskar dig oxå en riktigt fin och härlig vecka Kram

    SvaraRadera
  3. Tror att håret har olika betydelse för kvinnor och män.......... men när jag var i tonåren kommer jag ihåg hur jag stod framför spegeln och smetade in håret med brylcreme. Numer har jag nog håret mest för att ge lite värme på vintern och vara lättskött på sommaren, därför kort sommarklippning
    Din personlighet är STÖRRE än håret!?

    KRAM.

    SvaraRadera
  4. Tror du verkligen det...jag minns som med dig att killarna stod framför spegeln,för att fixa till sina frisyrer ibland kletandes in de där krämerna..för att få till en attraktiv frisyr som tilltalade tjejerna..sen för qvinnorna..när de blev äldre och hårstråna började "hoppa" av..vilken fasa det var för många..Så jag tror nog att håret är viktigt..för både män och kvinnor..Sen får man ju vänja sig med tid...vid .Det som händer med hår och kropp..Att man förändras..både inom som utom sig.Så det gäller att hänga med i sin egen utveckling och ta vara på håret medans man nu har det..hur man nu vill ha det och vilken tid man vill lägga ner på det..det avgör nog vår personlighet..tror du inte det ;0) Kram

    SvaraRadera