söndag 12 juni 2011

STOPP 3 GUTEFÅREN EN PUST av FORNTIDEN



De här UR-tjusiga gutefåren, blev mitt nästa ögonstopp
Så gedigna och stolta..men nån slags självsäker pondus
Kanske över sina välformade och imponerande stora horn
Som baggarna /gumsarna bär ..så och tackorna ,men i mindre format


Låg dom där, nersjunkna i gräset

För att vila...eller för att freda sig
Från myggors och knottens attacker
Det såg tryggt ut ..där de låg
En härlig känsla av rogivande frid,vilade över dom
Denna ras som en gång varit på väg dö ut,men turligt nog räddades


Lite fakta om Gutefår Ovis Aries
Gotländska utegångsfår tillhör våra oförädlade svenska lantraser. Båda könen bär horn, det har smala förhållandevis långa ben. Gutefåret var medeltidens leverantör av ull till vadmal (kläder) omnämnd i skrifter från år 1292.

Ett facinerande djur,från urminnes tider
Som las till, i mitt inre uppsamlingsrum
För tankar att tänka ,om flytten till GRANNÄS
Det är mina hyresvärdars gutefår

3 kommentarer:

  1. Och som du ibland hjälper mig med ;-)

    SvaraRadera
  2. Du kanske är ett gutefår..... bara i en annan skepnad!

    Sov GOTT

    SvaraRadera
  3. :0) som så mysigt välkomnar mig NÄR de är här med sina morgonhälsningar..
    hörru du anonym...du menar att jag är ett ge-like från en lika svunnen tid :0)

    SvaraRadera