tisdag 19 juli 2011

FUNDERINGAR KRING DET HÄR MED CIVILISATION


En kompis berättade för mig, om ett radioprogram
Som när hon hörde det TÄNKT på mig
Och min flytt UT ifrån civilisationen
Naturligtvis ,började genast mina tankar att rotera
Kring det här med CIVILISATION
Den första fråga jag ställde mig VAR
VAD står då ordet civilisation för....egentligen
Sökte ordet på nätet, och hittade åt EN,bland många sidor
http://www.livet.se/ord/kategori/Civilisation/15
Med ordspråk,som intresserade mig

Det jag kommit fram till med mitt tankearbete ÄR
Att jag HAR flyttat UT till den VERKLIGA civilisationen

Här kommer nu några citat från ovan nämda källa

*Civilisation fördärvar det naturliga. Primitivitet, det som hos naturfolk är ett uttryck för äkthet och uppriktighet, blir under civiliserade förhållanden till simpelhet och vulgäritet.(Ove Fahnoe)

* Det krävs ett helt nytt sätt att tänka
för att lösa problem vi skapat med det gamla sättet att tänka (einstein)

*Man kan inte påstå att civilisationen inte gör framsteg
I varje krig dödar man på ett helt nytt sätt (Will Rodgers)

*Den första människan som slängde iväg en förolämpning
istället för en sten ..var grundaren av civilisationen
(Sigmund Freud)

*Jag tror att jag funnit den felande länken mellan djuret
och den civiliserade människan Det är vi (Konrad lorenz

*All bildning står på ofri grund till slutet
blott barbariet var en gång fosterländskt
(Esaias Tegner
*Civilisationen är ett sätt att förhålla sig till livet
en övertygelse om att alla människor har samma värde*
(Jane Adams)
NOG tål det att tänkas på..det HÄR med civilisation

2 kommentarer:

  1. Civilisation är INTE detsamma som LIVskvalitet, inte för mig iaf.
    Livskvalite är: Tystnaden, Naturen, nära relationer!..... för mig.
    Bok tips: "Skymning över Kalahari" av Lasse Berg
    och "Välfärd utan tillväxt" av Jackson

    Kraam

    SvaraRadera
  2. Morrn :0)
    Tack för boktipsen
    Nää civilisation är inte detsamma som livskvalitet..OM så vore fallet skulle livskvaliten frodas och svämma över sina breddar, i livsfårornas vattendrag...Nää
    betdelsen som bäddats in i ordet civilisation
    Har en fadd,något besk smak,med ett för länge sedan utgående bäst före datum..
    Livs-kvalitet..är just det Ett liv med kvalitet INTE kvantitet..Vi äger inte livet Det äger oss Kraaam

    SvaraRadera