fredag 15 juli 2011

GAMLA KVINNORAMSOR

Inte förän jag öppnade boken
Hade jag tänkt en tanke på det
Men då vaknade minnena upp och tankarna började röra på sig

Så här var det
Att på den tiden jag gick lantbruksskolan
Var flickor sällsynta elever där
Dom gick på lanthushållsskolan
När jag skriver ut de orden TÄNKER jag
ATT...det låter ju som om det var FÖRE min tid
För evigheter sedan, och ändå var det nästan nyss
I alla fall ,så var de flesta killarna som gick där, lantbrukarsöner
Som hade sett och hört det mesta, när det gäller fortplantning
Och om liv och död...sånt som hörde naturen/livets gång till
På en bondgård
OCH det innebar för en statsjänta som mig..
att kinderna ofta fick anta en röd färg
För MYCKE hade en underliggande eller öppen sexuell anspelning .
Som nämde man muttrar och skruvar osv....så flinade killarna och la till
Sånt som jag succesivt..fick vänja mig vid
I början försökte jag hitta utvägar, med andra ord
när jag behövde något
för att kringå deras anspelningar
Men vande mig till slut vid jargongen

Detta minne väcktes upp,av kvinnors ramsor
I boken FNITTER "En rolig bok av kvinnor-på fullt allvar"
från loppiset här i byn, och skänkt till mig
Och då kom jag att tänka på, lantbruksskolan
och ATT jag inte stött på ramsor tidigare
som kvinnor på det här viset, varit upphov till
Här kommer två av dessa

Liten luden lorv
i fason som en korv
ligger på låret
och väntar på hålet
kommer inte in
förrän fruntimren vill
(ullkorv som skall spinnas)

Upp efter magen i fullaste fläng
och mitt emellan bena har det sin kläm
och mitt i hålet står bassen
(smörkärning

2 kommentarer:

  1. Det är i betraktarens öga som bilden skapas!?
    ......... men GILLAR tvetydigheter!
    Får nog läsa den boken!?

    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Du får så gärna låna den :0) Kram

    SvaraRadera