onsdag 21 september 2011

BAKÅTTRIPP I GLÄDJENS FOTSPÅR



När man söker något...finner man något annat..som man glömt bort
Som den HÄR låten..
Som dök upp när jag letade efter Siv Malmkvists låt
Och som REJÄLT...triggade igång minnenas resenärer
En låt som mina barn..som så många andra
vid den här tiden sjöng..jag fick le stort vid minnet

Där vi bodde förut..var det ont och kompisar för min son
Så han fick hålla till godo med de stora tjejerna
Vilket inte alltid var lätt, för den lille killen på tre år

Nu var det så
Att barnen skulle uppträda i kyrkan
med sin väl inövade sånger..så och den här

Sonen
som BARA hade fått hängt påå i träningssjungandet
Skulle inte vara med och sjunga i kyrkan
Så var det tänkt och sagt
Men se ,när tjejerna tog plats och tonerna dök upp
Tjavade den lilla parveln SNABBT fram ,och ställde sig
Som den naturligaste saken i världen,som han alltid gjort ..uppe
Bredvid tjejjerna..som på alla sätt och vis, försökte få honom att förstå
Att han inte skulle vara med
Men se de ilskna ögonkasten, tog han ingen notis om
Utan koncentrationen var helt inställd på sången...
Den han sjöng ,,,för full hals, inför leende kyrkobesökare
Och när refrängen kom... tog han i för kung och fosterland
Stjärnan för dagen blev han
Och jag minns än idag..med stor värme.. hans stora inlevelse och sångarglädje
För nu 30 år sedan ..skall höra ..om han minns den dagen

Önskar er ALLA en minnesrik dag

4 kommentarer:

  1. Hej Inger..
    Ja vem minns inte köppäbävisan jag gillade den..Och vad kul med din son han minns det säkert :-) Hoppas dun helg i stan blir lugn och streefri..Själva ska vi vara hemma hae en mycket förkyld sambo..Kram på dig från mig...
    Nicki

    SvaraRadera
  2. Minnen är härliga att "suga på"! Jag minns när min dotter skulle spela blockflöjt, solo, i den fullsatta kyrkan på avslutningen och glömt "pipresaren" i blockflöjten...... helt tyst........ men hon redde upp det.

    Kram
    //Ingemar

    SvaraRadera
  3. Har tänkt på en sak..Då.. när jag lyssnade till gårdagens åsikter..DE om att äldre människor alltid minns och talar om tid som gått Då har jag kommit fram till..att det ÄR ju för att dom..nu oxå jag.. har så mycke att minnas...för även de yngre talar ju om tid som gått MEN det är ju så... att de äldre har en längre sträcka ..att backa på... och har därför mer/fler minnen att plocka upp efter sig :0)
    *Tur att hon klarade av att fixa till "stoppet"
    Hon minns väl än HUR det känndes ..då
    Rackarns..den där förkylningen verkar ha slagit till överallt Månne det vara det intesiva regnandet,som fått folk på fall Önskar er BÅDA en FÖRKYLNINGSFRIII helg i sälllskap med många GODA minnen Kram

    SvaraRadera
  4. Kul låt som jag också gillar.. Helt rätt att den lilla sonen också fick vara med, han hade också övat!
    En sak som jag märkte.. Det är inte e-post adress du ska skriva utan webbadress till din blogg då är det livsvandrerskan som kommenterar och inte anonym!
    jag har varit och plockat svamp i regnet, sedan sov jag i tre timmar och nu är det som en ny morgon för mig.. Ska sätta på morgonfika snart ;-) Ha en fin kväll.. Kram/Raya

    SvaraRadera