söndag 18 september 2011

KAFFEREFLEXIONER


Kaffet är en sån där grej
som bara funnits och finns i mitt liv
liksom en självklarhet
Och inget jag lagt ner någon större möda på att tänka ikring
Men så dök några tankar upp..helt plötsligt så där
Som fick mig att börja fundera ...på kaffets betydelse
För vad vore mornarna utan kaffe..och mina två smörgåsar
Och ett tänt ljus bredvid
Inser att det blivit en RITUAL..en mysig och längtansfylld sådan
Som bara tagit sin naturliga plats i mitt liv


Vi har nog många av oss..våra olika kafferitualer
Hur kaffet skall tillagas
Vilken sort och smak vi vill ha
Och när vi intar det under dagen
Och hur många koppar
För mig är kaffets morgonritual näst intill helig
Den har blivit det ... UTAN att jag tänkt på det ..förrän nu
En helig njutningsstund

Önskar er ALLA en god
kaffedag

6 kommentarer:

  1. Morronkaffet ska kokas! Hela huset doftar "Morronkaffe" när man kommer in.
    2 smörgåsar, gärna med ost.

    Morrokraam...... het men inte kokt!

    SvaraRadera
  2. Så sant..dofterna gör halva smaken
    Jag tackar jag :0)för den okokta kramen

    SvaraRadera
  3. Morgonkaffe är det viktigaste för mig, men de brukar vara bryggkaffe vi använder.. Fast jag hade en period i livet då jag köpte nymalt och kokade en liten kopp starkt kaffe, vet inte varför jag bytte till vanligt - kanske lathet..
    En kopp per dag men det händer att jag blir sugen senare på dagen, inte minst om jag känner doften av kaffe.. Egentligen skulle jag gärna ha lite kaffe just nu när jag började tänka på kaffe, men klockan blir tio på kvällen och jag tänkte lägga mig!
    Ok, om ca8 timmar får jag morgonkaffe! Yippiee!!!
    Ha det gott kram//Raya

    SvaraRadera
  4. GOD MORGON...Raya..Sitter nu vid datorn..något försenad och dricker mitt efterlängtade kaffe
    Vi hade nog besök i natt av en lurvig fyrfoting
    För Biggles gav skall och vägrade sova nere Det händer så gott som aldrig--några spår går inte att se FÖR natten gav regn till marken Önskar dig en HÄRLIG dag Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Inger.. Menar du björn? Eller varg?
    Jag drömde om två björnar som satt uppe på en bergkulle och tittade mot mig.. Jag var på väg dit med en katt som ville smita men en gubbe sa att såna får ni inte släppa dit.. Huhu..
    Önskar dig en fin dag/Kram/Raya som också njutit morgonkaffe och blir nu plötsligt sugen på mer ;-)

    SvaraRadera
  6. ..Björn ..det är den enda av skogsdjuren,som gör Biggles knäsvag och i behov av närkontakt
    Är spåren färska när vi går ut..vill han gå hem..fortsätter jag..håller han sig alldeles bredvid mig och kastar då och då sin vädjans ögonkast på mig..om att vi skall vända..Än har vi inte sett den..bara dens spårs närvaro..Den håller inte till här jämt ..den gör oxå sina besök i andras skogar.Det är ju inte så långt..tills besöket i idet pockar på... idag har vi ett riktigt skönt väder Om än ingen sol så heller inget regn Mmm kaffet har en stark dragningskraft Ha det GOTT Kram

    SvaraRadera