fredag 28 oktober 2011

ENÖGDHETens DUBBELHET

Ni skulle se mig nu
Där jag sitter, med "glasögat på sin skalm

lite halvt på sniskan .. så där..fastklämd.. någosånär
i min mössa för att inte trilla ner
När jag lutar ner mitt huvud..för att se VAD jag skriver
Såg på skavlan ATT norges statsminister har samma problem
...Att hålla ordning på sina läsglasögon :0)

Har ett väldigt ambivalent förhållande till glasögon
Den mer mogna..kloka sidan av mig...joo jag har en sån oxå
Som ibland dyker upp och säger några förnuftens ord
OM glasögonens funktion,beydelse och fördelar OM att bära dom jämt
Så har jag då den andra,som inte alls vill lyssna
den trotsiga..oförnuftiga sidan
Som fått och får styra än och säger
Dom är i vägen..när jag har dom på mig...immar igen
Så jag ser inget
Dom glider ner när jag svettas..
SÅ är det.... därför har jag ett par läsglasögon med mig I BYXFICKORNA
eller i "hundgodispåsen... när jag är ute
att vid behov ta på mig ..när det behövs
Så det blir lite åtgång ..då jag i olika situationers snabba uppkomster
Inte tänker på det jag har i min ficka eller påse


Sen tillkommer samma sak inomhus ATT i olika situationer som uppkommer
FAST jag tänkt så klokt
ATT lägga glasögon lite här och där
OCH sen lämna dom där..så jag VET var jag har dom
Men det funkar inte Dom förflyttar sig..
"på rörlig fot" ÄNDÅ liks förbaskat
Då jag behöver dom IBLAND mitt emellan det olika platsernas glasögonställen
Så till slut... är ALLA på vift och jag vet inte var

Ibland hittar jag åt ett och annat par
PÅ den märkligaste platser
Ibland har jag lämnat dom hemma hos någon
..DÅ blir jag lycklig och glad

Men NU är det bara detta ynka lilla öga kvar
Att kika med
Skall bunkra upp IGEN
Förra gången var det mina omtänksamma barn...som suckande
och skakandes på sina huvuden över sin mors envisa enögdhet
Köpte mig några stycken på sin väg hit ut

Det är bara så..att jag känner mig inte FRI med glasögon
Inte bekväm
Men så kommer den mogna rösten och säger..
jaa men utan glasögon blir du ju Ofri oxå

Så ni ser vilket dilemma jag har
Men tänk ändå....när jag hittar åt
Även ett enöga..att se med
Det ni...den glädjen skulle inte dyka upp
Om glasögonen ALLTID fanns där jag la dom
Eller aldrig gick sönder i mina fickor
Så är det med mitt liv OCH jag har insett att jag får leva med det
Det eller kanske MER de två olika stridande sidorna av mig

Tänk vad lycklig jag skall bli..
när jag åter har en bunt glasögon
att SE med och klokt lägga lite här och där..så jag VET var dom är
..under tiden hållet jag mig borta från bloggen
Det är lite komplicerat att se med "ENÖGDHETEN

Önskar er alla en tvåögdhetens ljuvliga helg

2 kommentarer:

  1. Har du funderat på senilsnöre?? :-)

    Kraam
    //Ingemar

    SvaraRadera
  2. GOD MORGON..nämän då måste jag hålla reda på det oxå..den dan och OM jag måste flytta till ett servicehem dååå har jag inte längre så många platser att lägga mina glasögon på...och tänk å vad jag kommer att sakna och skratta åt mina futtiga glasögonproblem...Önskar dig en GOD dag Kram

    SvaraRadera