torsdag 12 januari 2012

SMYGLEKEN

Ni vet den där leken Då EN står vänd med ryggen
Mot "lekdeltagarna" som skall försöka smyga sig fram
så långt dom kan..utan att bli upptäckta
medans
den som står med ryggen mot..räknar
men vänder sig om.. då och då med jämna mellanrum

Den som då blir upptäckt i rörelsen..åker ut
VET ni vilken lek jag då menar

Den leken kör hundgänget med mig
När jag vänder ryggen till för att förbereda deras mat
Passar de på..att smyga sig fram..bara ett litet flytt
När jag vänder mig om . sitter dom alldeles blixtstilla
Med oskuldsfull blick..tittandes på mig
Den stora svarta

Är som pantern...bäst på att smyga sig fram

Tvåa kommer minstingen
Biggles...han kan INTE smyga

Han är FÖR ivrig och när han ser att de två andra
hinner smyga sig FÖRE ...skvallrar han för mig
Med sitt pratklagande läte..att dom FUSKAR

Till slut har den svarta nått ÄNDA fram
och sitter alldeles bredvid mig
Det är lika underhållande VARJE gång
dom kör den här leken med mig..
Honan hon ligger lugnt kvar på sin plats

och slänger bara ibland.. en överseendets blick på "småpojkarna"
Som inte fattar... att snart.. får de ju alla mat ändå

Önskar er ALLA en spjuveraktig och lekfull dag

2 kommentarer:

  1. Hejsan Inger-Sofia!
    Just så är dom ofta och dom kan verkligen se riktigt oskyldiga ut som du säger, jag tror det där beteendet är dels en lek och dels en gammal instinkt som finns kvar sedan urminnes tider, det gäller att äta för att överleva.
    Vi har bara en hund, en schäfer som heter Rambo, han hade hamnat totalt fel i livet, den som ägde honom tidigare förstod inte att en hund behöver både uppfostran, uppmuntran och tillgivenhet av ägaren, jag hittade honom av en ren tillfällighet några dagar innan han skulle avlivas för att han ansågs alltför svårplacerad, jag insåg att det inte var hundens fel att han ansågs opålitlig och köpte honom, numera är han en totalt pålitlig, genomsnäll och levnadsglad hund.
    Jag hoppas du och alla övriga familjen får en riktigt trevlig och minnesvärd dag tillsammans med era fyrbenta vänner.

    SvaraRadera
  2. God morgon Inger-Sofia.
    Vilka härliga hundar du har, jag undrar om det finns någon trognare vän än en hund?
    Vår Rambo är också full av lek och upptåg ibland, jag ser att Wolfie har berättat hur det gick till när han hamnade hos oss, Dom första dagarna hade jag stor respekt för honom, men Wolfie började om från början med honom när det gäller uppfostran och han förstod snabbt och det märktes tydligt att han inte tyckte om att behöva vara en osäker flockledare som han själv upplevde sig som.
    Nu är han en underbar och snäll vän.
    Då är det helg igen, jag hoppas på att vi alla får se solen som ger oss hopp om en kommande vår.
    Jag önskar dig en helg med bara positiva upplevelser.
    Kram.

    SvaraRadera