torsdag 22 mars 2012

PÅ JAKT MED KAMERAN EFTER VÅRTECKEN

När Siv,Biggles och jag.. tog en promenad
upp.. mot de högre höjdernas bergsida

För att fota bl.a lodjursspåret vi sett dagen före
DÅ skaren var hård och stabil att gå på
Men som under nattens blidtimmar
hunnit bli lite mjukare och mer uppluckrad
Det råder ett typiskt vårväder..
Det vill säga snabba om-växlingar i vädret

Ena stunden soligt.. o riktigt varmt
I nästa..mulet o grått
Med moln som viskar.. om överhängande regn
och en blåst som tar vid och ökar i styrka

Ljuvliga gräsbarfläckar lyste här o där vid berghöjdernas solsidor

Omringade av snö och djurspår
Biggles.. var om än ivrigare än mig, och klev i spåren

När vi skulle se efter..vilka dom tillhörde
Och inte var det allt för länge sedan

som lodjuret lämnat kvar sina avtryck

En pimlare syntes en bit bort vid sjön
Igår då isen var vit
Idag hade den antagit den grå..issmältningstonen
Så jag undrar HUR länge till den tål att gås på
Ett svanpar har kommit hit...alldeles för tidigt
Nu när isen än helt.. täcker över sjöns vatten

Om ni inte kommer ihåg att ni hört mig säga det förut :0)
Så säger jag det NU
Det är en ljuvlig tid vi går till mötes

Önskar er alla många härligheters ljuvliga vårdagar

2 kommentarer:

  1. Tur att du har en bra kamera, när du ska fånga själva lospåren!
    Men du har fel på en punkt: Det är inte en fin tid vi går till mötes. Det är en fin tid NU!! Carpe diem!
    Kram!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. Jaa,den är jag mycket lycklig över :0)
    Mmm Alltid fånga dagen..... NU Kram

    SvaraRadera