måndag 26 mars 2012

TIBURTIUS...ENLIGT FOLKTRO

Den 14 April är det TIBURTIUS-dagen...
I den svenska almanackan
har dagen varit en märkesdag för årstidernas växlingar
och det sades förr
att om Tiburtiusdagen var varm och vacker
skulle sommaren bli kall och regnig
Och såå.. enligt traditionen
Uppvisas denna dag ..de nyfödda björnungarna
bl.a på Skansen och i Lycksele
Och det sägs och så..enligt gammal folktro
Att det är då som björnarna lämnar sitt ide

Men det är nog lite si och så..med den saken
För björnarna..låter sig nog inte nitas fast
i någon almenackas bestämda tidsdatum
Nää de dyker nog upp när det känns rätt för dom
Eller om de blivit uppväckta och störda..i sin sömn
ETT är då helt säkert
Och det är att kameran följer mig numer
vart än jag går.. i skog och mark

Ett å annat spår lär jag nog iallafall kunna se å fota

Lite mer uppmärksam är jag bara..
Då den är hungrig.. när den vaknar efter sin långa sömn
kan den därför var lite retlig i humöret
Och vem fasiken skulle inte vara de
Om man måste vakna upp på tom mage
Och till ett tomt skafferi

4 kommentarer:

  1. Då blir nog sommaren kall och regnig även här på kusten! I vanliga fall brukar jag koppla ppå sommarvatten till bastun den 1:a maj, .... i år blir det i slutet av mars. Konstigt! Men vi får nog igen det i sommar?
    Finfin vecka.
    Kram!
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. GOD morgon..nää inget är som förr..men förr var inget heller som förr :0)Så kontentan blir ..att allting å vädret blir ALLTID som det är tänkt att bli.. så det är bara att ta dagen som den kommer..vad den än kommer med... jag tror det blir en finfin sommar
    Härligt att kuna koppla på bastuvattnet redan nu ..det inbespar ju många steg för dig..du tar ju nog många ändå :0)Hoppas att oxå DU får en finfin vecka som tar väl hand om dig ..kram

    SvaraRadera
  3. Hej Inger…
    tack för titten det var ju ett tag sen men bättre jag tackar sent än aldrig..ja nu har vi nog alla märkt av våren det är en härlig tid vi har framför oss..Hoppas allt bra med dig min vän..Kram Nicki

    SvaraRadera
  4. Hej Inger-Sofia.
    Björnen är nog det djur som jag är mest försiktig för att slippa möta, den är så oberäknelig i sitt temperament, jag har ändå bara sett vild björn två gånger under alla år och det har gått bra eftersom den var på avstånd från mig, jag tror aldrig jag skulle våga göra som på den här roliga videon.
    Hoppas du får en solig och vårlik dag.
    Kram.

    SvaraRadera