måndag 9 april 2012

DET SJUDER AV LIV i GRANNÄS



Det sjuder av liv i byn
Nu än mer ..i påskens tider..
Då annars tomma hus..fylls upp av vuxna,ungdomar,barn och hundar

Vädret har varit vänligt..och gjort sitt bästa
För att utomhusaktiviteterna skulle vara/bli njutbara
Barnen hittade alltid olika spänningsutmaningar
Det var de stora stenarna i skogen..
som skulle klättras upp på


och stolheten o glädjen var stor..när stenen var besegrad
och en liten kunde stå och blicka ut.. uppe på höjden
Sen åka ner på den sida..där snön så lämpligt låg kvar
för nerfart

Det var timmerstocksrullning i snön ..till barnens förtjusning

Det var det STORA gula "röret" med sitt hål i taket



Som blev nästa stora utmaning att ta sig an
Här blev jag uppgraderad..till att bli deras mamma i leken
De är mästare på att dra igång och öppna upp fantasins portar
Att få mig att se..det jag glömt bort för ett tag
Det har varit full rulle från morgon till kväll
i stor trivsel o glädje
Inte att förglömma..att Biggles käkade upp ALLT godis
ur barnbarnet påskägg..inte populärt..tur det fanns reserver
och så var det god mat runt fullsatt bord
Röran som Christina gav mig smakprov på..och som jag gjorde
Uppskattades av allas smaklökar
Påskhelgen avslutade vi tillsammans
på väg till Umeå.på GRANNÄS PREMIÄRLOPPIS
Där både barn-barn fann något att köpa
liksom mormor ..som till stor glädje
fick syn på o köpte..billiga hemmstickade sockar

Som alltid när stugan sjuder av liv o rörelse
Av både folk o fä
Blir det tvärtyst o tomt när de åkt
Men påfyllnaden av deras värme sitter kvar
Både i mitt och djurens sinne.. såväl som i husets vägger


Hoppas NI ALLA haft en lika underbar påskhelg
som jag haft det...
Den fina bilden på Jupiter o min son i samspråk
har tagits av Elin och skänkts till mig..diggar den

2 kommentarer:

  1. Härligt när barnen får utforska världen ........... och när stugorna gylls!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. GOD morgon..mm och att få vara med,när kottar,stenar och mossa förvandlas till magi och dyrbara skatter..att få uppleva det vackra och spännande i det enkla...sett ur barnens "ögon..är en ynnest ..Jaa det är trevligt när stugorna fylls med liv och rörelse.kram

    SvaraRadera