söndag 27 maj 2012

KJELLS FLOTTBYGGE.. DEL 2



Jag cyklade ner till sjön..denna soliga lördag
Där även svanparet var på plats..på andra sidan sjön
För att se och dokumentera Kjells fortskridande av flottbygget
Till sin hjälp denna dag ..hade han sitt barnbarn Rasmus

Och tur var det... att han ställde upp
Dels... för att bära ner till sjön.. de färdigspikade och tunga väggarna
och för att få¨upp dom två på plats ...det var inte helt smärtfritt
eller gjort i en handvändning..
Dessutom var underlaget...som dom och väggarna skulle hålla till på
i rörelse..så det gällde att hålla tand för tunga och pli på sina fötter
För att inte dratta ner i vattnet

Men till slut stod den första kortväggen på sin plats
Med en handräckning av Siv..medans spikningen gick av stapeln
Sen blev det vägg nr tvås tur
Och man börjar skönja..lite av hur det färdiga "bygget" kommer att se ut
Med Bastu o sovdelen..där mellan de två uppsatta väggarna
Så den STORA sitt å umgängesflotten för sig..ihopkopplad förstås
Fy sjuttsingen vad tjusigt det blir..jag ser verkligen fram emot sjösättningen
Har lärt mig en del under fotandet..genom att iakta och fråga
och så en del nya norrländska Grannäsord har dykt upp
Som jag måste fråga om ..när jag har papper och penna med mig
Ett av alla orden fick jag stavat "gögen"
OCH det kommer jag att börja använda mig av..när behovet av kraftuttryck trycker på
När ALLT inte går som jag tänkt mig det
En spännande dag blev det i soligt väder
Som jag sen tog mig en längre cykeltur i
och bara njöt av den prunkande grönskans väldoft
och alla vackra fågelsånger
En GOD och VÄLDOFTANDE Söndag
önskar jag er ALLA
Själv grenslar jag cykeln upp till loppiset
Det är ju plant och växtförsäljning idag
Det vill jag inte missa

2 kommentarer:

  1. Hejsan,
    men du berättar inte vad "gögen" betyder. Och även fast du inte själv bygger, vill du visa upp det på Byggla? Jag tror många skulle tycka detta är ett riktigt intressant projekt. Du kan bara maila mig på vendela@byggla.se så berättar jag mer. Är du intresserad får du en liten present! Ha en fin måndag :)
    /Vendela på Byggla

    SvaraRadera
  2. HEJ! Vendela "gögen oxå..är ett uttryck inte helt enkelt att översätta rakt av..det är ett ord som är svårt att fånga in och precisera vad det exakt står för..men det är ett kraftladdat ord..ett svärord..nog får du mig nyfiken :0) över vad du tänkas kan vill säga mig..jaa detta är ett intressant projekt..händer många sådana här i Grannäs Ha en fin måndag du med..men passa dig så du inte blåser bort :0)

    SvaraRadera