måndag 21 maj 2012

RESUME

GOD morgon
Den ÄR rackarns så envis den där "vintern"
I gryningstimman ..när jag klev ut genom dörren
Var det IS på den kvarglömmda hinkens vatten i hagen
OCH det gröna gräser hade fått en vit topping
Men SOLEN välkomnade mig med sitt glittrande brytningsljus bak träden
vid skogskanter..när jag greppade min kamera kl 5
IGÅR..HÖRDE jag göken
Gillar inte hela dens personlighet..
Då den tar för sig av andra fåglars bon och lägger sina ägg där
som dom dessutom låter värdparet ruva åt sig
Men när jag hör den första gökens hoande..
fylls jag av en glädjefull lyckokänsla..
för då ÄR sommaren här.. OAVSETT VÄDER
Häggen knoppas..nu oxå

SEN var jag på loppiset HÄR i Grannäs..Fyndande som vanligt

Ett par gulliga hundtofflor (till barnbarnen).. industrirakblad,en målarduk
och så en hundgodispåse..då den andra var trasig
Den sätter jag fast i bältet och använder till att stoppa mobilen i
och lite annat ..

Hade det mysigt som vanligt..för trots regnet
hade vi trevligt inne i loppishuset runt den varma kaminen
Nya ord fick jag lära av Rune ur hans rika skafferi..
och Pers "vassa" upplysningar
skrattat oxå och ätit ur Tommys lämnade chokladask som Christina plockade fram
Vi pratade om orrdansen som Doren sett
Och om göken..myter om den
Några praktiska tips..fick jag oxå med mig hem
Så ni förstår att jag STORTRIVDEs

Dessa ord läste jag om göken i Svenska Djurskyddsföreningen
DÄr det fanns mycke intresant och underhållande läsning om göken
http://www.djurskydd.org/?id_item=377

Norregök-sorgegök, östergök-tröstergök, söderkök-dödergök, västergök-bästergök”.
Andra klappar tre gånger på sin plånbok, för det påstås att pengarna i så fall aldrig ska ta slut.
Men kanske är den saken inte mycket att lita på. Göken är en lurig kanalje:" slut citat

Man tog en kaffegök för att inte bli gökdårad av att höra göken på fastande mage".

Vi drack oxå kaffe.. utan kask ..med en underbart god bullkaka till..som Aina gjort
Nästa söndag Då det ÄR morsdag
Då kommer de att säljas växter ...blommor och plantor av olika sorter
Vet NI det finns faktiskt.. NÄSTAN allt man behöver på loppiset
Skruvlådor, spik, verktyg,målargrejjer,krattor och diverse annat
och smått och gott..som man behöver lite då och då men är utan
Men oxå kläder,böcker o porslin..jaaa nästan allt
Har ni vägarna förbi MÅSTE ni bara göra ett besök på loppiset här i GRANNÄS
OCH skogsvägen till söderå..ligger nu bar..utan sitt snötäcke
Önskar er ALLA en UNDERBAR dag

3 kommentarer:

  1. Om vägen till Söderå är bar ..... är nog inte våren långt borta!!?
    ... några kaffegökar bort bara!
    Kram
    /Ingemar

    SvaraRadera
  2. DEN Ĥ HÄR..den måste bara faitas med vintern om rätten till sin tid och plats..och känns inte därför alltid av..men innan dagen går över till eftermiddag..så har våren vunnit slaget..så blir det nog oxå idag ..ser och känner jag..Att det blir tjocktröja idag med åå långkallingar..men solen är nu uppe redo för faiten..en BRA dag..hoppas jag kommer på besök till dig

    SvaraRadera
  3. Fantastici posti.
    Buona Domenica dall'Italia.

    SvaraRadera