måndag 27 augusti 2012

IDE & REGNTUNGA SKYAR

NU drar det ihop sig för loppiset
som den 9 september går i ide
Lite tidigare än björnen
Som inte kryper in i sitt
förän den första snön dyker upp
Det ÄR fantastiskt märkligt det där med björnens vintersömn
Inte att den går i ide,nää det förstår jag
då snön gör det näst intill omöjligt för björnen
att få tag i någon mat
Och tänk bara att klaffsa omkring i djupsnön
Nää det är inte det
UTAN hur finurlig deras kropp är
som klarar av att sova och vara utan mat såå länge
INNAN LOPPISET GÅR IN I SIN VINTERSÖMN den 9/9
Är det 50 procent på ALLT

HÄR har det regnat HELA natten och gör så än

Så hästarna har fått sovmorgon..tills nu

8 kommentarer:

  1. Hej Inger-Sofia!
    Igelkotten är också en som sover bort vintrarna,
    Jag är inte heller någon som älskar vintern, det är en årstid jag bara tvingas ta mig igenom, det gäller att försöka hitta ljuspunkter i den mörka årstiden, normalvintern här nere är mest regn och hårda vindar, förra vintern var ett undantag, då låg snön relativt länge, annars har vi inte mycket snö här.
    Jag önskar dig en riktigt härlig start på veckan och hoppas att du gör riktigt bra fynd på loppisen.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hejsan Inger-Sofia.
    jag ser att Wolfie redan berättat om att det regnade femtumsspik hos oss i helgen så då gör jag det inte.
    Det är otroligt egentligen hur allt anpassas för att klara överlevnaden, att gå i ide är en sån sak, sen finns det djur och växter som klarar att leva utan vatten mycket långa tider det är anpassningsförmåga av bästa sort.
    Jag får väl också passa på att önska dig en härligt positiv vecka.
    Kram.

    SvaraRadera
  3. God morgon Wolfie
    Bäcken såg ut som en vårflod..brunt vatten med fart både hördes och syntes .när Biggles och jag tog vår morgontur..det regnade REJÄLT igår Igelkotten..den saknar jag Har inte sett till någon under min tid här.Bilarna skördar nog många igelkotteliv.Vintern..tänker man under sommaren och hösten ATT då skall man ta hand om allt det man vare sig hann eller ville ta om hand..när sommaren och hösten var här.Rönnen bär på mycke bär..som det sägs så skall det inte jomma så mycke smö då För träden får inte mer än de kan bära Så det återstår att se HUR det blir med den saken Då det finns ord som säger tvärtom oxå Idag tror jag att solen tittar förbi Önskar dig en härlig och upplyftande vecka Kram

    SvaraRadera
  4. God morgon Ann Marie Anpassningsförmåga..mmm
    Den vore bra att ha...en bra egenskap .. när vintermörkret drar in..då är det segt med anpassningen i börjar .innan man fått pli på tankeupprätthållarna.Men än är det långt dit..även om morgonen var lite småruggig av allt regnade och gav en liten försmakskänning av vad som komma skall..så kommer dagen att torka upp det regnet lämnat efter sig och ge glömska åt morgonkänslan Önskar dig en vecka med goda ..härliga smaker Kram

    SvaraRadera
  5. Hej Inger-Sofia.
    Jag läste dina svar till Wolfie och Ann Marie, du, jag, Ann Marie och Wolfie vet som alla andra norrlänningar att rönnen inte bär två bördor, men dom infödda i södra Sverige, se dom säger att om det blir mycket rönnbär då blir det mycket snö, det där varierar tydligen, men jag tycker vår norrländska ordstäv om att rönnen inte bär två bördor stämmer bäst.
    Så får jag passa på att önska dig en trevlig fortsättning på veckan
    Kram.

    SvaraRadera
  6. God morgon Santa
    Hmm läser oxå nu det jag skrivit..ser att mina fingrar halkat till några gånger i farten med orden :o(
    Det tycker jag oxå..då det är sett genom år med erfarenhetens ögon i de snörika landskapen i norr Träden dingnar av det nyttiga bäret..som jag nu skall ut på jakt efter..då jag ingen rönn har på gården Detsamma önskar jag dig..och en trevlig helg Då jag har min syster här blir besöken på bloggen lite glesare Kram

    SvaraRadera
  7. Ha en skön helg
    /J

    SvaraRadera