tisdag 16 oktober 2012

EN GIVANDE KVÄLL I VÄSTANFJÄLLS ANDA

DET SNÖAR..NU..halkig BLÖTSNÖ

Igår kväll var det så dags..att åka till Karlsbäck
Hämtad blev Göta och jag .. av Sune och Olga
Det var så gott som fullt med folk ..när vi kom dit
Från Bjurholm,grannbyarna runt ikring
och många var vi från Grannäs
Efter en stund blev det överfullt och extrastolar måste till
Introduktionstalet hölls av Bjurholmsbon Gunnar Lindström
för hembygdsföreningen
och tillika sjuksköterska på vårdcentralen

Sen blev det underhållning..med vackra toner
av 2 ungdomar..som jag tyvärr inte minns namnet på
men jag hade kunnat höra mycke MER av dom
Underhöll med gitarr och sång.. gjorde oxå Lennart Vilhelmsson

Som sjöng bl.a den här vackra visan

Stenåldern ......
Fångsgropar..fynd ,fyndplatser och intressant historik
berättade Åsa om...arkelog från Umeå museum
Nog är det facinerande att tänka sig
med utgångspunkt från dagsläget.. i vår så kallade civilisation
Hur det var att leva då..förr
Nog fick de använda sina huvuden i ett självständigt samarbetstänk
för överlevnaden
Mot för hur det är idag..

Tänk bara att få till såna här dugliga verktyg
Det finns en sak jag ofta tänker på
När jag ser och hör om förfluten tid

Och det är... hur dom måste ha frusit
Tänk er vinter SNÖ och 35 grader kallt.. i det här huset
att INTE ha någon dusch eller toalett
Jaaa jag vet..dom visste ju inte om något annat..men ändåå

En barnmorskedräkt..som Jenny Sjöström från Sjönäs burit
när hon for runt till byarna för att bistå kvinnorna i födandet

Enfrid Olofsson berättade för oss om Wengs liv och leverne
Weng ...som oxå han trivdes här i bygden

Här han Persson som berättar om Bredträsk
När bl.a elen kom till byn
om när symaskinen och gummistövlarna gjorde entre i människors liv
vilket nog förenklade vardagen en del..bara det
Sorgligt med de nakna siffrorna om nedläggningar i byn.. över tid
om folkminskningen ..från 200 människor till 46(48)
Att höra om en by .. FULL med liv och rörelse
med affär, skola, post.. till ingenting kvar
Fast än lever kreativititen och företagsandan kvar
bland de kvarvarande byssborna ..åxå i Bredträsk
MEN jag tror att det kommer att måsta ske en förändring
Förr eller senare.... kommer fler..mer människor
att söka sig tillbaka till landsbygden igen.
Vi lever ju i en tid..med forntidens erfarenheter och kunskaper
med oss i bagaget..och framtiden i hand
så vi har ju helt andra förutsättningar idag
än vad dom hade IGÅR
Sen kan man ju ställa sig frågan
HUR vi vill "överleva"...vad det innebär
för var och en av oss

En härlig minneskänsla dök upp..när jag såg den här bilden
Bilderna som Görgen Olovsson rår om


Nog har de mycke att lära oss
DE som en gång vandrade här

Tack! säger jag till er arrangörer ..medverkande
bordsgrannar och byssbor för en intressant och givande kväll
i Alla tiders Västanfjälls anda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar