fredag 12 oktober 2012

GLÄDJEMEDICIN

När jag var barn och växte upp
dök hon upp
på tystnadens fötter
med sin ompysslande värme
när vi barn blev sjuka


när hon kom hem från jobbet..

(Hon arbetade halvtid.. när vi var barn och unga
HOn jobbade inom kriminalvården
Det hette/heter skyddskonsulenten..
en plats dit människor kunde vända sig
efter sin utkomst från sitt avtjänade straff i fängelset)

hade hon ibland med sig någon barntidning
en tablettask ..eller annat gott
Godis var för oss.. en väldigt sällsynt gåva
Så och serietidningar¨
(då ekonomin inte tillät såna extravaganser)

Det var bara vid speciella tillfällen
som när vi var sjuka och
behövde en glädjeuppmuntan..dåå
Minns än den där mysiga värmekänslan
som väcktes till liv idag

Det var så här..att Christina frågade mig
när jag pratade med henne i mobilen
Om jag behövde något från affären
Fil och turkisk yougurt..ville jag ha
För varm mat är svårt att få ner
när man har feber och är förkyld

När jag sen plockade upp ..
från påsen det jag beställt
Låg det längst ner en godispåse och mina favorithalstabletter
dom med ingerfära i och så två tidningar

Kännde mig som barn på nytt
Med den där mysiga glädjevärmekänslan
när jag hittade överraskningen som Christina köpt


Psykets påverkan på kroppen är stor
Det visste min mamma..redan då
Känner att jag mår bättre
Det är första dagen som jag är feberfri
Men jag skall ta det lite lugnt ändå
Så det blir en ihållande tillfrisknad
TACK Christina


Så en tillfrisknadshälsning till DIG Siv..som åkt på samma elände




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar