onsdag 26 december 2012

JULDOPP


På julaftonens morgon..steg röken upp mot skyn
från det pyttelilla huset..alldeles nere vid sjön
Det är från bastun,de ryker Den som inhyser de 8 djärva badarna
Som i 15 år..(det råder en lite osäkerhet om det exakta datumet)
hållt denna tradition vid liv
Dom sitter där inne (hur nu alla fick plats)..för uppvärmning
Innför den kalla utomhusluften... på 16 minusgrader
(som steg några snäpp..efter dagens inträde)

En kyla som slog emot dom..när de skulle förflytta sig

NER till den upphuggna vaken en bit bort


.. för att hoppa i


Det undslapp några ljud ifrån dom


När det kalla vattnet omslöt deras kroppar
Ett vatten .som en av killarna hade full sjåå med
att hålla öppet från isen..
som hela tiden försökte lägga sig över vattenhålet
Där dom hoppade i.. med friskt mod..FLERA gånger

Någon rullade sig i snön

Vid avslutningsdoppet...var alla med på gruppbilden

Barnbarnen och jag tyckte dom var "häftiga"
Nästa år mormor..DÅ skall vi åxå bada
Mormor..hon sa ingenting

Lite av en beundrans känsla kom allt över mig
När jag stod där och beskådade

deras målmedvetna steg, ner i det fyrkantiga upphuggna hålet
VÄL påpälsad och fotade allt vad jag hann med

Julen har jag firat i stan..med barn-barn
och ett gäng till.. hemma hos en systerdotter,som har gott om utrymme
för oss alla ..att få plats
efter badet nere vid sjön..som jag äntligen fick beskåda "live"
Och DET var en stor upplevelse
Ni kan tro julmaten smakade gott efter det
Hoppas ni alla
haft en lika upplyftande och trevlig julhelg, som jag haft det


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar