måndag 22 april 2013

HELHET I BITAR


När jag står där ute i hagen..tillsammans med hästarna
och möter upp morgonen,med alla dess ljud och ljusskiftningar
Så inser jag
Att det jag kan dela med mig av ..ÄR bitar av helheten
För HELHETEN låter sig inte fångas in
Sättas på pränt med ord eller bilder
Man måste uppleva den för att förstå..känna in den
Det som morgonen bjuder på HÄR ute i skogen
Jag ser några solstrålar, som lyser upp
och målar berget mot Västernorrland till... med guldfärg

Från vänstra flanken dyker dimmolnen sakta upp
Och drar ner över berget... åxå DIT..där jag står
jag HÖR orrarnas passionsspel
Svanarnas läten och flaxande och plaskande med vingarna
nerifrån sjön..där vattnet tagit sig en plats.. av isen
Och så ett ljud..som fick mig först att tro
Att det var göken som dykt upp..om än med ett lite mer försynt gokkande
Men det kom från en svan
Två småfåglar leker i luften.. sin vårlek
Och inifrån skogen är det fullt ös på småfåglarnas vårkörövningar
inför den stora kärleksfinalen
Sädesärlan är här och vippar omkring i hagen

JUST när jag stoppat ner kameran..så dök dom upp
Alldeles ovanför mitt huvud..med kraftfulla vingslag
flög svanparet förbi mig ..grr sa jag åt min långsamhet
att få upp kameran..innan dom hann försvinna
MEN bilden blev inte bra då dimmans fukt hann lägga sig på linsen

Rofylldheten ..som kommer över mig
Bär ingen TID med sig ..ingen stress får plats
Bara NÄRVARON av morgonen och dess vakna innevånare
Ljusets skiftningar och alla OLIKA ljud ..är det som trollbinder mig
Och får livets skuggor att dra bort..lik dimman
Naturen..är den allra bästa mest NATURLIGA meditationsgivare

Önskar er ALLA en "trollbindande" måndag

2 kommentarer:

  1. Hej Inger-Sofia!
    Vad härligt du skriver om din värld, men som du skriver, för att få helheten måste man vara på plats.
    Jag såg också ett stråk av svanar som flög förbi här för ett par veckor sedan, jag trodde först att det var tranor, men sen såg jag att det var svanar, men nu har även tranor setts till så nu verkar den kalla bistra vintern vara över för den här gången.
    Jag hoppas du får en riktigt härlig vecka och att snön snart är borta hos dig också, jag minns från den tid då vi bodde i norrland hur fort allt gick mot vår bara den sista snön försvunnit.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. GOD morgon Ann Marie ..Hit ..har tranan än inte anlänt..det är som om att väntan in ett KÄRT besök..väntan på alla vårens efterlängtade gäster .som man räknar in, allt eftersom dom anländer.NU..är det regntunga moln som släpper ner enstaka regndroppar En morgon som inte har någon värme med sig.Allt GOTT och VÄl önskar jag DIG i vårens tid KRAM

    SvaraRadera