måndag 9 september 2013

EN VANEBILDANDE FRIHETSKÄNSLA


Nu när älgjakten dragit igång
Är stugan bredvid mig uthyrd, till några jägare från södern

Är ju van att dola på i tidig morgontimma för mig själv
Och aldrig behöva tänka tanken ens .. att ta hänsyn till någon tvåfoting
Det är liksom en stor frihet det där
som har blivit starkt involverad i mitt liv
Märker och känner jag NU..när jag inte är ensam

Det är trevliga människor, har inget alls emot att dom bor där.. tvärtom
Det är INTE det
Dessutom har de övertygat mig om, att de inte HÖR mig
Men det kryper ändå in en tanke på HUR jag uppför mig
som jag aldrig annars tänker på
I vanliga fall i den tidig morgontimman

Men det ÄR INTE riktigt sant
TY ,när mina barn är här och lillsyrran..smyger jag tystare än vanligt
för att inte väcka dom..alla är ju inte så morgonpigga
Men det är ändå inte på samma sätt
Barnen känner mig ju och jag dom ..så det är en mer lättsam hänsyn
Utan så många efterhängsna eftertankar.. OM ni förstår vad jag menar
En frihet i ofriheten på nåt vis

Utan det är just den där totala friheten ,som jag blivit van
att kunna göra,låta,bete mig.. som jag vill och när jag vill
DET som dyker upp spontant
Som en morgontrudelutt till livet
lite småprat med djuren..vissla med fåglarna osv
Nu håller jag tillbaka mina allt för ivriga morgonuttryck
Då vi är främmande människor för varandra
Men med tid så..kan jag nog koppla bort den mer stränga hänsynen

Vill ju inte heller skämma ut mina hyresvärdar..att måsta få frågan
Vad är det för ett fruntimmer ,som bor i huset bredvid oss

Men det är ju bara så
att frihets känslan är vanebildande

Önskar er alla en skön frihetsdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar