söndag 13 oktober 2013

ÅRETS SISTA FLOTTFÄRD å KÄRT STATSBESÖK


När vi kom ner till sjön och klev ombord på flotten

för årets sista flottfärd
då vi tänkte klämma ut det mesta ..av höstens ljumma andetag
med en färd uppöver åns vattendrag
'
fick vi syn på en grupp svanar på andra sidan sjön
Som låg och gonade sig i den allt mer avtagande värmen.. i solens sken
Dom ÄR vackra..dessa verklighetens sagofåglar
Men jag känner alltid en viss oro..när de stannar för länge
Kvarhållna av den lockande värmen
Att de inte skall hinna ge sig av i tid..innan kylan kommer dragandes med isen

Det blev en stillsam färd.. med en tystgående motor

genom ett landskap med spår.. lite här och där.. av de skogsboende

Där Siv och jag fick agera "utstötare" när vi törnade mot någon kant
Det uppstod en speciell känsla..när jag fick se bron
"ner/underifrån" så att säga

Den som jag GÅR över varje dag..på min vidare färd till skogen

SEN..så

Har jag varit en vända in till stan
Där jag mötte upp min yngsta dotter och min tvillingsyster
Vi besökte stans bästa matställe ROST..vid Wasaplan
Dit man helst måste gå vid 11 när de öppnar
för att få ett bord FÖR det är ett populärt ställe
OM man inte tar med sig maten istället
Dottern bjöd oss båda på en soppa, som börjar på B..boul sen minns jag inte mer
MER än att den var TOPPENGOD och smakrik
Till den fick vi rostat bröd och en sallad
kaffe på det med småkakor till
Sen gjorde vi en affärsrunda..då jag fick tag på säkringar
till min batteriladdare uppe på Claes Olssons
och små blinkande lampor att sätta på hundarna
Så att dom syns i det tidiga morgonmörkrets timmar
Det var för resten extrapris på dom..så jag köpte ett gäng
Trevligt var det som ni förstår..att få umgås med min syster å dotter
Uppsnofsad var jag med bl.a de nya kängorna på fötterna
som klarade av alla timmarna i stan.. utan gnällande

Mörkret dyker upp... allt snabbare och tidigare nu
och försvinner ALLT senare
Och någon klocka att ställa om..när det är dax
TÄNKER jag inte bry mig om..datorn ser ju till att jag är uppdaterad VID BEHOV
Som när jag måste passa bussen in till stan

Önskar er ALLA en avkopplande Söndag


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar