tisdag 15 oktober 2013

SOTVARIATIONER


När det börjar närma sig sotningsdax
Känner jag det redan några veckor innan .. på röklukten
den får då en lite mer utpräglad doft
Med en fränare rökkaraktär..så att säga

Så igår var det dax för sotarbesöket
Med sig hade han en ung kvinna..en "praktikant"
Som är klar med sin utbildning efter jul
Trevligt med en kvinnlig sotare åxå
Tror inte att jag stött på någon under mina vandringsår
Men så har jag ju heller inte bott... särskilt ofta
där det varit en nödvändighet..att få besök av en sotare
Men tillräckligt många gånger
för att jag skulle reagera och bli nyfiken på
hur många kvinnliga sotare det egentligen finns i Sverige
Skall kolla upp det sen..
NU vet jag lite mer om kvinnliga sotare
"I Sverige finns det 1500 manliga och 30 kvinnliga sotare
I Norrbotten finns ..1
Hur många i Västerbotten..hittade jag inte åt
Fler och fler tjejer blir intresserade av yrket
I Sverige finns en enda skorstensfejarutbildning
Den ligger ett stenkast från Rosersbergs slott
Men man kan åxå läsa in utbildningen på distans"
Informationen hittade jag i Kommunalarbetaren

Önskar er ALLA en berikande dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar