tisdag 21 januari 2014

DET här med Kajsas hovböld Brännässla och Nyponpulver



Kajsa mår bättre ...och får därför nu vara ute och röra på sig
i den lilla hagen

och i den härligt VITA snön..som hon njuter av

Men pärsen hon gått igenom
har satt sina spår..HON ÄR DöLESS på att lyfta sitt ben
så hon vägrade i flera dagar..
då fick jag lirka och muta henne
för att komma åt ATT på rätt sätt sköta om hoven
Förstår henne till fullo
Även om jag blivit bättre..snabbare på att få till omläggningen
tar det ju ändå sin tid
Så nu får jag ta till andra metoder

-jag kokar upp vatten..låter det svalna till en lagom temperatur
häller sen i såpa och lite salt i vattenhinken
Där jag placerar hennes hov
Hon verkar tycka det är skönt..för hon står stilla en längre stund
SEN drar jag på henne en yllesocka..det skall vara ylle .. sen plast över
Det går snabbt att få på hoven..
för någon längre tid får jag inte på mig

SEN en viktig grej
Som jag efter flera månaders uppehåll åter ger mina hästar
Är nyponpulver och brännässla
Vilket jag själv åxå äter..


Beställer mitt pulver från http://www.immunshop.se/ som håller till i Skellefteå

Här får ni lite information om brännässlans nyttigheter
som jag tagit från http://timotejandersen.se/
Där det åxå går att beställa


BRÄNNÄSSLA - Urtica dioica
Stimulerar blod och blodbildning samt cirkulationen.
En fördel vid besvär som fång.
Nässla rengör bindväv (kroppens soptipp) och ökar på så vis rörligheten.
Nässla stimulerar hela mag och tarmkanalen till stabilare och jämnare funktion


Nässla stimulerar mjälten till återgående storlek pga blodrening.
Nässla motverkar grå starr – håller ögonlinserna rena.
Nässla motverkar s k förkalkningar – egentligen förfettningar i ådror.
Nässla ger vitare ögonvitor samt minskar ”morgongrus” i ögonen.
Nässla stärker hår, naglar, hud, klaffar, ådror, tarm, bukspottkörtel m.m.
Nässla rengör bindväv (kroppens soptipp) och ökar på så vis rörligheten.
Nässla stimulerar hela mag och tarmkanalen till stabilare
och jämnare funktion.
Nässla innehåller nära alla vital-ämnen ammande och barn samt gravida och vuxna behöver.

Nässla reducerar högt mensflöde samt värk.
Motverkar kadmiuminlagring.
Nässla normaliserar thyroidea-funktionen samt körtelstorleken.
Nässla är urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen.
Nässlor är vitaminrika och innehåller dessutom viktiga mineraler. Vitamin C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer.
Därför är nässlor ett bra stärkande medel på våren, med blodrenande egenskaper och förmåga för att öka kroppens resurser.
Lämpligt vid blodbrist, eftersom nässla ger både järnoch vitamin C (som gör att kroppen kan tillgodogöra sig järnet).
Nässlor stimulerar cirkulationen, vilket är en fördel vid besvär som fång. Nässlor är även blodrenande. Därför ingår nässla ofta i örtblandningar mot eksem.

NYPONPULVER

I nypon finns minst 40 naturliga högaktiva hälsoämnen - exempelvis aminosyror, A-vitamin, många B-vitaminer, Biopektin, C- och E-vitamin, Fluor, Fosfor, Jod, Järn, Kalium, Litium samt högvärdiga antioxidanter som Betakaroten, Kisel, Krom, Selen, Magnesium och Zink. Nyponets organiska syror, ex. Svavel och Folsyra, stimulerar all kroppscirkulation.

Innehåller ovanligt mycket C-vitamin Nypon är nog mest kända för deras höga halt av C-vitamin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar