måndag 24 februari 2014

INTE HELT KORREKT UTOM i MINA ÖRON och i MIN MUN

Fick JUST syn på min ALMENACKA..
den jag fått av Bjurholms kommun
Och fick inse att det stavas INTE
så som jag uppfattat ordet OCH skriver det
utan ALMANACKA
vad krångligt...obekvämt och tillkrånglat det känns i min mun


Hmmm ..Det verkar ganska uppenbart
att jag aldrig fäst mina ögon på det ordets stavning förut
Mina öron har bara uppfattat AlmEnacka
Kanske är det inte så ofta som jag behövt eller ens stannat till vid ordet

Så jag till att ila iväg för att kolla upp det i Wikipedia
Och snappade då upp följande..man väljer ju sina förklaringar :)

"Eusebios av Caesarea (död 339) beskrev den egyptiska kalendern
som han kallade *almEnikiaká eller alemEnikhiaká", antagligen ett koptiskt ord"
Så det är kanske ett ord som hängt med mig från den tiden
inbakat i generationers gener..vidare till mig
DET ÄR trevligt med ord..att vrida och vända på dom
OCH få upptäcka dom i ett nytt ljus
MEN jag kommer att fortsätta skriva almEnacka med E
(Om jag inte måste uppföra mig korrekt någon gång förstås)
och uttala det så
För det låter mjukare på något vis och helt rätt i min mun..
när jag uttalar ordet

Önskar er ALLA en befriande skön dag :) i vårvädret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar