onsdag 19 mars 2014

DET ÄR 19 MINUSGRADER NU


BARA för någon dag sedan.. i tidig morgon
Innan vintern.. återigen dök upp
HÖRDE och SÅG jag de första alldeles speciella vårtecknet
Svanarnas ankomst
Såg när det kom flygande in för landning på sjön
Hörde deras glada trumpetande
Det gör mig lycklig..på ett alldeles speciellt ödmjukt sätt
Men fundersam nu..
över vad dom har tagit vägen i kylan
Undras hur många det är som blivit hit lurade
i förtid..
av det lockande och ljuvliga vårvädret som varit

Hoppas bara.. att tranorna stannar kvar söderöver ett tag till
2013/3
NU ..Hör jag den första bilen..som mullrar förbi
då kl är halv 5
Kanske en pendlare
som kommer från sitt jobb eller är på väg dit

Det finns människor som vistas många mil efter vägarna
För att ta sig dit dom skall och sen hem
En nödvändighet för många
som INTE vill avstå fritidens frihet i naturens närvaro
Utan hellre kör sina många långa mil till sina arbeten
för den saken skull

Men med denna vinter .. med ishalka och besvärliga vägar
har det nog varit tufft
En vinter som man trodde..eller MER VILLE TRO
Att den hade gjort sitt för den här gången
Men så icke..nu är den här igen.. med 19 minus graders kyla

Tänker på alla hemsamariter
som sitter bakom ratten för att ta sig mellan sina olika vårdtagare
Där det är långt mellan gårdarna

På lantbrevbäraren
som i ur och skur..trofast levererar posten

På skolbussen
som hämtar upp barnen och andra resande (som mig)
för att köra de 4-5 milen enkel väg till Bjurholm
Den åker till byn Bredträsk först ..som ligger 1 mil bortanför mig

PÅ Långtradarna
som kör in till de mörka ensliga skogarna för att hämta de nedhuggna träden
för att sen lasta av..måånga mil längre bort

Denna vinter har mina tankar ofta gått till alla dom som inga val har
utan måst ge sig av UT på de besvärliga och förrädiska vägarna
för sitt arbetets skull
och ofta med tidspressens stress .. bredvid sig i passagerarsätet
Då tänker ..känner jag... hur bra jag har det
Som INTE längre behöver/måste ge mig iväg UT på vintervägarna

Till er alla spelar jag denna låt
och så för er besökare
Önskar er alla en GOD och säker dag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar