fredag 21 mars 2014

SNÖ och KOST-TILL-SKOTT



IGÅR ..var det frikostighetens dag för snön
För den gav mycket och mer därtill
då det snöade rejält HELA dagen
Men den kommer till korta när plusgraderna är igång
Som nu..då krymper den märkbart

Idag är det sopbilens tömningsdag
Det är bra med vissa ritualer
För då vet jag..som nu
att bageribilen kommer nästa vecka på torsdag
Och då jag redan nu..nästan har slut på bröd
Blir det till att baka...
Då tar jag det jag har och blandar med friskt mod..lite av varje
och så duttar jag i lite extra av någon oförutsägbar smaktillsats
jag följer sällan något recept..
utan låter dagens känsla och rytm bestämma innehållet
Gillar ju att bli överraskad


Ibland kan utseendet på brödet vara/bli en katastrof..
men smaken bli ett... mmmm-utryck
Ibland är det tvärtom..men det går alltid att äta


Ett tecken på ett gott bröd
ÄR när man inget smör eller pålägg behöver..då är smaken som den skall
(men jag har ju ofta något på min smörgås..)
Som med teer..
När man inte behöver lägga i någon söt-tillsats i koppen ..då
Tror jag skall koka mig en kopp te..innan jag drar ut igen

Önskar er ALLA en underhållande,smakrik och skön helg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar