torsdag 20 mars 2014

en VARIATIONSRIKA DAG och en TONGIVANDE KVÄLL

2011/3

när dagen fortlöpte..dök solen upp
varm och härlig..satte den full fräs på snöupptiningen igen

När jag kl halv elva skulle ta den längre skogsturen med hundarna
hörde jag hur det skvalade högt av vatten som rann
Trodde nästan jag glömt att stänga av utevattenkranen
Vilket aldrig hänt.. av självklara och naturliga skäl
Men ljudet var både oväntat och högt..så tanken slog mig ändå
Men det var ner från ladugårdstakrännan det forsade

När jag sen kollade utetemperaturen..visade mätaren på plus 1 grader
Man kan då inte säga annat..än
att nog ger vädret oss variationsrika dagar

i samma veva dök snön upp.. sakta dalande den ner
som en gles långgardin med bomullssuddar i

och djuren har åter börjat ränna omkring i skogen
efterlämnandes tydliga spår

Dagen blev trots allt ett härligt närkontaktsmöte med våren
trots att morgonen bar vinterns kyla med sig

Men jag har vare sig sett till eller hört svanarna
Men däremot..

fick mina två 4-benta giganter spänna sina muskler och röstresurser
då en räv passerade ..bara en liten bort..framför deras ögon

Finns det någon som kan trigga igång "herrarna"
så är det den retsamma och gäckande räven

Gamlingen i gänget..den svarta..vare sig SER eller HÖR särskilt bra
men sitt superba luktsinne har han kvar..
så han satte full fart efter räven
Men inte hade han någon chans att hinna upp den
Moloken och lite skamsen återvände han efter en stund

I år har räven varit mer osynlig än vanligt..(så och älgen)
Förr om åren .. träffade jag på
både storräven och de mindre.så gott som varje dag
när de spatserande förbi utanför huset..i hagarna
på åker,väg och i skogen
Det var mysigt tyckte jag..
att stanna upp och säga HEJ till den..som om vi lärt känna varandra :)

Önskar er ALLA en spännande och ljuvlig dag
Till Olga.. som hämtade upp mig igår..till en musikalisk afton i Norrfors
de två andra kvinnorna som åxå åkte med
och inte att förglömma DEN som bakat de GODA fikabrödet
eller dom som spelade och sjöng och så kvällens arrangörer förstås
Ni bidrog ALLA till kvällens tongivande trevnad TACK!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar