tisdag 22 april 2014

BÄRANDE UT-TÄNK

Natten har varit kall
Så än.. är det vinterjackan på
när jag drar ut till morgonens görande och låtande


När GÅRDAGEN var här kom den med "sommarvärme"
och det blev svettigt med långkallingarna på
Man hinner inte med alla klädbytena i det tvär-omkastande och variationsrika vädret



Och jag tog jag fram vilstolen
och satte mig på bron...för att njuta av solen och den vackra utsikten

Och nog fick jag det..
även av de små svarta rackarna..som det kryllade av
Fattar inte... liksom med myggorna.. HUR så små varelser kan leva om så mycket
Undras VARFÖR..
när naturen så sinnrikt utrustat olika djur med praktiska finesser
Varför den inte utrustat flugor och mygg med ljuddämpare
Men det är ju för att jag ser på saken.. ur mitt egoistiska tänk..uttänk
För säkert har det sin betydelse

En sak till..tänk vad man njuter av den FÖRSTA flugans surrande
Då blir man minsann glad..för då vaknar minnena till liv..vårlängtansliv

Behöver nog skaffa mig en annan inställning till flugorna
Ett mer positivt tänk...mer än sett ur mitt perspektiv
HUR det nu skall gå till.. att få till ett bärande tänk
Som inte brister..när dom smiter in i köket och skitar ner överallt
Och när dom håller mig vaken.. med sitt evinnerliga surrande
Som låter både intensivare och högre..när tröttheten skriker på sömn

Då är det inte lätt att tänka positivt
eller försöka komma ihåg vad dom är bra till..och hur glad jag blir
när den första flugan vaknar ur sin vintersömn
Får prova på tankens kraft åxå
Så att dom fattar att dom skall hålla till utomhus..INTE inne

Det verkar dessutom bli ett riklig flugår i år
Det milda vädret har nog gjort sitt till för att befrämja den saken

Så hur som blir det då ett GOTT år för de insektsätande fåglarna
Och på tal om fåglar..
Nu har sädesärlan dykt upp..den vippade omkring här på gården igår
Men lät sig inte bli fotad

Rikligt med hälsningar av det glada slaget
skickar jag iväg
Med en förhoppning om ..ATT veckans alla dagar tar VÄL hand om er


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar