torsdag 15 maj 2014

DET KÄNNS FINT..


Kunde inte besluta mig FÖR i vilken blogg
jag skulle placera mitt inlägg
Men efter lite rådbråkning med mig själv
Blev det här..fast det ÄR långt..men tillhör ju ändå en dagens händelse

Det var avslutning i Karlsbäcks skola ...i tisdags
För säsongens sista Musik Café där
en NATURLIG mötesplats..
Har varit där några gånger och MEST lyssnat
när de andra sjungit
Någon enstaka gång... har jag FÖRSÖKT få till det där med tonerna
men fått inse att jag nog är mer skapt för lyssnandet

Denna sista gång var prästen Samuel från Bjurholm där
En präst som är bra på
att få till orden verklighetsnära

Och så var där en kör som sjöng med ljuvligheternas röster
som förflyttade mig BAKÅT... med minnenas hjälp
Till trygghetens varma känslosfär
Hem till min mormor och morfar i deras kök
Där en barnatro gavs mig
En varm och stark trygghetskänsla
som burit mig genom livets olika skeende

JUST PRECIS den VARMA TRYGGHETSKÄNSLAN
Förmedlade kören med sina sånger till mig
Då min mormor OFTA sjöng för oss barn
olika psalmer visor och gamla skillingtryck
och bad med oss "Gud som haver" när kvällen kom
Vilket åxå min morfar och mamma gjorde
Det är och har varit en RIK kraftgivare
Som jag allt mer med åren.. fått inse betydelsen av
Och som gör sig SÄRSKILT VÄL påmind ..när jag hör andra sjunga
DET som jag känner igen..från min barn och uppväxttid

Min mormor.. vars röst med åldern blivit något raspig och knastrig
förmedlade ju inte BARA en sångtext
UTAN åxå en trygghetens värme

Att åka så här Till olika byars musik caféer
Ger mig en chans att träffa andra människor...
från andra byar runt i kring mig
att få lära känna..känna igen

Det fördjupar åxå min kännedom om kvinnorna som åker med härifrån byn
Då vi hinner dryfta många ord med varandra under bilfärden
vilket åxå ger en slags trygghet
DEN att LÄRA KÄNNA varandra lite mer

Som när jag stöter på olika människor efter skogsvägen
Då vi stannar till för att utbyta några tankeord
är åxå lika mysigt
Att INTE bara glida förbi varandra..utan
som på äkta... naturligt"gammelvis"
byta några ord eller två med varandra
DET är åxå berikande


Så vill jag lämna en text till er alla
som jag fick med mig från Karlsbäck
med tilltalande och vackra ord

DU som inte tar in Gud..kan ju skriva dit kärleken istället
för det är ju vad allt här i livet borde handla om
Kärlek..den som får oss vilja GE av oss själva
och ta EMOT det andra GER
Och som får oss
Att kunna se MER och till FLER och lite LÄNGRE bort ..
Än bara till oss själva
Ty idag.. lider världen av STOR kärleksbrist
 
"Må din väg gå dig till mötes och må vinden vara din vän
och må solen värma din kind  och må regnet vattna själens  jord
Och tills vi möts igen -må Gud (kärleken) hålla ,hålla dig i sin hand"

 "En välsignelse är en formel uttalad över någon eller något för att förmedla välgång och lycka"


Avslutningsvis VILL jag TACKA
Kent och Inger från Karlsbäck
som bakat och fixat till det UNDERBART goda fikabrödet
Bjurholmsprästen för de nära orden
Kören för de vackra sångerna som fyllde mig med värmetrygghet
Olga här i byn som ringde och frågade och hämtade upp mig
Siv och Göta som åxå hängde med och gav sitt tillskott till trevnaden
Och alla NI andra som var där som jag NU åxå lärt känna..känna igen lite mer
Det känns FINT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar