lördag 14 juni 2014

EN HISTORISK FYNDARDAG

Min yngsta dotter och jag.. följde med Siv på en loppisrunda

Vi började i Mjössjöby..vid pingstkyrkan
Där det fanns en hel del att fynda på utsidan..än mer på insidan
Det var böcker,prydnadssaker ,dukar,gardiner och hemstickade sockar
OCH MYCKET MYCKET annat
För den sugna ..fanns det och så våfflor och hembakat gofika att köpa

Sen fortsatte färden upp till Aina... i övre byn
Och där må ni tro att jag hittade något HELT fantastiskt
En hel historieberättelse..i en dockvagn från förr
En vagn av trä ..med trähjul som rullade
och i satt en docka av celluloid och tyg..med blund ögon

Den fick mig att minnas den docka jag fick av min farmor..när jag var 6 år
(Leksaker var sällsynt att äga..så ni må tro
Att jag DÅ var stolt och lycklig över den docka jag fått)

I vagnen satt och så en TRÄDOCKA..som Aina gjort.. med garn till hår
Det hängde åxå en tygpåse på vagnen ..med hemsydda och stickade dockkläder i

ALLT detta drog igång suckarnas euforiska och lyckliga nostalgikänslor
Som pumpade upp mig för högtryck
Tänk att få visa och berätta för mina barnbarn..
om hur leksaker såg ut när deras mormor var barn
En riktig skatt har jag hittad..

TACK Aina för det suveräna fyndet och för den bok jag fick
Det fanns MYCKET av många andra saker..jag fyndade rejält uppe hos Aina
Så och gjorde min dotter och Siv
Och bara att få träffa Aina var trevligt
Då det var ett tag sedan... eftersom hon flyttat från byn


Nästa stopp var vid Oskars stuga ..där man ju alltid kan göra sina fynd
och som har öppet hela sommaren vissa dagar ..bara så ni vet
och DÄR höll och så Olga till

Med hemvävda mattor och dukar
OCH så tovade och broderade tumvantar
och hemstickade "torgvantar" av ull
som jag naturligtvis INTE kunde låta bli att köpa
Då priset hon satt ...var nästan som att få dom

Hos Siv och Kjell köpte jag såklart Svartvinbärs/blåbärssaft
Att bjuda barnbarnen på..
Vi hann tyvärr INTE med ...att besöka alla loppisställen
Dom får vi börja med ..nästa år

RENA RAMA LYCKOTUREN har jag haft idag
Det känns förunderligt bra i hela kroppen

Hoppas ni alla haft en lika lyckosam dag som jag haft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar