söndag 8 mars 2015

ett KUNSKAPSGIVANDE av ERFARENHETENS SKOGSMÄN

Några nya lärdomar får jag alltid med mig hem från Grannäs-träffarna
Därför håller jag ivrig upp mina öron för infångande
av det som de erfarna berättar om


Vid bordet igår.. hörde jag två män nämna ordet UTTER
Så jag till att fråga och fick mig berättat
Att utter varit här..spåren fanns kvar
och så mårdens
Det MÅSTE jag ju bara fota..
så en av de skogserfarna männen följde med mig
och visade mig var uttern och mården hållit till

NU fick jag svar på det jag sett

Och på varför Puma betett sig så märkligt
För när vi gick förbi platsen häromdan..då stannande,skakade
och vägrade han gå förbi och ville vända och gå hem
Som han gjorde då jag återvände
för att kolla in och fota spåren en gång till
Det kan ju ha varit fler dofter som han identifierade

NU vet jag då säkert hur ett utterspår ser ut

Mården ..den har jag ju fått se några gånger
sen jag flyttade ut hit till Grannässskogen.

Men uttern..den har jag inte fått stifta bekantskap med ÄN
Vare sig i egen hög person eller dens efterlämningar
Men det beror ju på att jag inte haft kunskapen,den som jag nu har fått
och blivit en erfarenhet RIKARE av
Tack för det..ni som gav mig informationen och visningen av utterspåret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar