måndag 16 mars 2015

SOL sol SOL

Söndagen bjöd på toppenväder
Så jag gick på tur i skogen.. bland höjd och dalar
Med en stark och värmande sol ,glittrande snö,en ensam rens spår..Puma
som tycker det är skönt.. att ibland få gå ut..utan de andra
och så kameran förstås
Med skoterljud i öronen ,en motorsågs i fjärran och så fåglars kvitter på det
Spred sig välbehaget..bland mina girigt insupande sinnen



Jackan åkte av i värmen..men den åkte på igen
Då jag kände av vintern under min tröja
Som min mormor och mamma inpräntat i mig
"att man skall svettas in våren och frysa in hösten"
Och det ligger nog mycket i det..
FÖR så länge snön ligger kvar och tjälen inte gått ur marken
Är det lätt att dra på sig förkylningar OM man klär av sig för tidigt
Kroppen måste få vänja sig först VILKET inte alltid är helt lätt
Att låta den får göra NÄR solen som igår VÄRMDE så frestande skönt


Sen HEM..för att dricka och äta sen UT igen NU med Biggles och Sigge

Strax efter.. blev det en tur tillsammans med Siv

Och Quvintuss..ja jag säger då det.. han är något alldeles extra
När jag börjar koppla hundarna sätter han sig ner och jamar
För att tala om att han vill följa med
När jag tar fram hans sele.. hoppar upp på stolen
och bidrar hjälpsamt till att selen kommer på plats
Lika ivrigt hoppar han sen ner och ut genom den öppna dörren
Han lär sig fort och visar tydligt vad han vill
Så det råder inga större språkförbistringar oss emellan
Vill att han skall vänja sig vid omgivningen först INNAN han släpps fri

Ni må tro att jag somnade snabbt..när kvällen kom
och jag sov gott HELA natten
Tills kroppen vaknade kl tre..pigg.. men än inte helt alert

Och er alla
önskar jag en stressfri start på den nya veckan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar