tisdag 14 april 2015

Envis blåst och frigörelse


Blåsten hänger sig envist kvar
Inga småduttar..utan rejäla tag kommer den med
Och när jag klev ut genom dörren i morse
Var den fortfarande kvar..om än inte så högljudd

Enligt meteorologerna skulle den gett sig av
innan morgonen såg dagens ljus
Hoppas att den gör det..
för jag längtar efter en lugn dag på många plan

Igår när jag tog skogsturen med hundarna
Låg snön än kvar på skogsvägarna

Men i storhagen är den nästan helt borta

Och kall-källvattnet forsar nu fram genom trumman.. in till hagen
Så nu slipper jag snart bära/dra vattenhinkarna dit ner

Och de snö och is smältvattenfyllda dikenas vatten
letar sig ivrigt och med kraft fram till ån
som porlar lekfullt och glatt.. över sin frigörelse från isens hårda skal

Och några vårbesökare har anlänt,som simmar i det mer lugna selet
Svanarna har jag både hört och sett länge
Redan medans isen än låg kvar
Och när jag satt på bussen, på väg hem
Såg jag dom i hundratal på en åker..en MÄKTIG känsla
NU råder det snabba ryck i skogen..för har våren väl fått greppet
Jaa då släpper den inte taget och d¨å händer det som händer fort
För nu är det LIV och RÖRELSE som gäller
Men saknaden av Puma ..när han inte går vid min sida
känner jag av

Önskar er alla en vårsprudlande dag




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar