lördag 18 april 2015

VART KOMMER DOM IFRÅN


ALLTSÅ..för bara några dagar sedan
AVHYSTE jag ett stort gäng flugor ..från flera av mina fönster
Och så har det varit under lång tid..
Månde det vara det varma vädret som ställt till det för dom
Så att dom lockats ur sin dvala i tron att det är dax

Dom har ockuperat sig emellan fönstren..ovanpå och nere
Några rör sig i slow motion
en del ligger halvt i dvala med benen i luften..men jag är obarmhärtig
Då det inte är särskilt kallt ute
Tycker jag att dom kan hålla till där

Nu..när jag skulle till att putsa fönstren i köket och öppna ett uppe
Kryllade det återigen av dom
Var kommer dom ifrån..inte ens under de gångna somrarna
Har det varit så stor tillgång på flugor inomhus,som det är nu
Förstår ju att det milda vädret får dom att vakna till
För att sen åter hamna i dvala när det blir kallare
Läste att vi inte haft en så varm mars som i år..det är tankeväckande
Lite taskig känner jag mig dock... i avhysningsögonblicket
Då nätterna har bjudit på en svalare temperatur
Men så tänker jag..att dom får skylla sig själva
Att det är självförvållat.. Då jag inte bjudit in dom
Dessutom får fåglarna sin föda
Det är dom mänskliga bortförklaringarnas skyddsmekanismer
Som träder in för att jag skall kunna utföra avhysningen
Garanterat har jag ett gäng här om någon dag IGEN
Vart dom nu kommer ifrån
Undras hur det kommer att bli i sommar..

En lördagshälsning från mig till er alla

Den här dikten hittade jag igen..Det var andra tider de :)
FLUGAN

Den FÖRSTA flugan
har vaknat upp
Ur sin vintersömn

Surrar så trevligt
där den flyger omkring
På somriga vingar

I mitt varma kök

(inger-sofia)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar