tisdag 5 maj 2015

FRÅN SKOGEN TILL SPISEN


Var förbi Kjell och Siv igår..för att lämna igen presenningen
Den som jag inte behövde när det väl bar sig
Men i alla fall dååå

fick jag se HUR Kjells vedhög krympt rejält
Hur han gnott och gnor för att trygga vinterns värmebehov
å jag vet av egna erfarenheter såväl som andras
Att det tar sin tid och kräver sin kraft och uthållighet
Att samla ved i sin "lada" för kommande vinters behov

Från att såga/hugga ner trädet i skogen
Inte alltid närmast till..
kvista det och såga det i lämpliga bitar för hemtransporten
Väl där på ladugårdsbacken" såga det i ÄN MINDRE bitar


Innan klyvningen i maskinen tar vid

Sen skall all ved travas.. för att hinna torka

Som ni förstår kan man INTE ligga på sofflocket
OM man skall hinna få hem trädet från skogen i tid
För att vedpinnarna skall hinna göra sitt..när vinterns kyla sätter in

Och som ni vet vid det här laget ÄR jag lyckligt lottad
Då jag slipper allt ved-slit..mer än att förflytta veden från vedboden
in till köket och vedspisen där..för min mysvärme
För mitt vedbehov ombesörjs av min hyresvärd Jan


Bor man på landsbygden, får man det där med motion ..naturligt inpå
För sysslolös blir man aldrig..då det alltid finns något att göra
Som kräver kroppens medverkan

Önskar er alla en "värmegivande Tisdag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar