måndag 8 juni 2015

GENOM TIDEN



I tidevarv efter tidevarv...har människor samlat ved
För att få värme av.. när vinterns kyla sätter in
Och för att kunna koka mat
Något som jag minns med VÄRME från TIDEN hemma hos mormor och morfar
i deras kök
Det är nog därför NÄR jag sökte efter ett hus att hyra
Längtade efter och ville ha ...en fungerande vedspis
Och där sitter jag ofta.. på pallen bredvid vedspisen
NÄR kylan intagit min kropp
Och för att fundera över livets olika skeenden i tiden
Detta tänkte jag på
När syrran och jag följde med Kjell till hans bror Sten
för att hämta ved

Då min vita frihet har en dragkrok

En hästtransport är bra att ha till mycket..
FÖRUTOM till att forsla hästar i

Ett av träden bar spår av älgens framfart..då den "gnagt av barken på ett träd
som blottat stammens vita nakenhet

Under tiden vi lastade kände jag av den ljuvliga barndomstrygghetens dofter
Tänkte på tiden med morfar i skogen ALL den livskunskap
jag fick med mig ut i livet..när vi satt där på var sin stubbe i skogen
och ackorderade

Då var det yxa och såg som gällde..då fanns ingen motorsåg
Därför och då framträdde dofterna än starkare..än nu
Kärleken till naturen som burit mig genom många svårigheter
Den gav han mig

Härifrån en solig skog önskar vi er alla en BRA start på den nya veckan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar