fredag 10 juli 2015

Paddis och Sladdis

Efter att ha berättat klart DEN påhittade sagan för barnbarnen
-och sagt god natt'
Säger yngsta barnbarnet till mig att han vill att jag skall väcka honom
Då ..när jag vaknar och går ut..för då vill han hänga med
Jamen säger jag.. det är ju mitt i natten
Jaa... och då får du väcka mig
Jag räknar snabbt ut HUR många timmars sömn han får
Om han skall kliva upp när jag går ut
Men stoppas av vidare vuxentankar över hur det var
När jag var barn och så gärna ville följa med min morfar ut i skogen
Han som vaknade kl 5..och hur jag låg med hörseln i hösta beredskap
för att vara startklar när minsta rörelse och ljud hördes från köket
när morfar satte sig där i sin knarriga korgstol och åt sin kallgröt
.gjord på kornmjöl
Skulle jag då hindra mitt barnbarn att få uppleva den härliga morgonens början
För en oro över förlorade sömntimmar..
Nää så sjuttsingen heller..vi skulle dessutom på grodsök
Det hade vi avtalat kvällen innan
Han gillar grodor åxå..förutom alla andra djur..och räds dom icke
Och under dagen har jag kommit att fascineras och gilla dessa djur
Tack vare barnbarnets hantering och kunskaper OM grodor
Vi hittade TVÅ stycken som fick namnen Paddis och Sladdis




Moltas tyckte åxa han att det var spännande..om än lite läskigt

Nu vill storasyster åxå hitta sig en groda eller en padda

En GOD natts sömn önskar vi er alla Härifrån skogen

NU väntar vi på sonens och Elins ankomst
När han dyker upp händer det alltid något kul
Han är bra på det..en riktigt påhittig buskompis tycker både barnbarnen och hundarna

2 kommentarer: