fredag 18 september 2015

DEN SISTA HANDPÅLÄGGNINGEN

Idag var det sista handpåläggningen för jaktlaget
Det var styckning av de "nerlagda" älgarna som gällde

Full koncentration rådde när jag smög mig in "stycksalen"




För att fota deras förehavanden..tror knappt dom märkte mig

Siv och jag var där för att fixa till kaffe och smörgåsar
Ett rent nöje..då det var hembakt tunnbröd som det skulle bjudas på
Bakat av Sonja och Marianne i byns bagarstuga
Tillika två av byns skyttar
Sen var det trevligt med "gubbarna" åxå förstås
som hade ett och annat att berätta om sina jakt-bedrifter
Men när jag tänkt efter en stund
Handlar det ju mer om att berätta om sina tankar och känslor
av upplevelsen i mötet med älgen
Och inte bedrifter..som har en annan ton inom sig
Utifrån mitt sätt att se och höra det

Sonja hade gjort medaljer av tovad ull med text på
Som skyttarna fick (om jag nu minns turordningen rätt)


Jan var först ut ..han sköt en tjur

Sen var det jaktledaren Bosses tur ..som här mottar sin medalj

Här Åke som sköt två älgar

Så var det Dans tur att berätta och ta emot sin medalj

Och till sist var det vår trubadur Lennarts tur

Dom har det dom gör ..
Det hinner nog kvällas innan dom är klara med styckningen
och jag avundas dom INTE

Siv och jag..vi drog hem efter det vi gjort klart den andra laddningen smörgåsar

Härifrån skogen med ett evinnerligt regnande
önskar jag jaktlaget och alla er andra
som tittar förbi min blogg och kastar ett öga på vad jag skrivit
En riktigt HÄRLIG och AVKOPPLANDE helg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar