fredag 23 oktober 2015

BRISTER I MÖRKRET


Igår bar det åter igen iväg till Umeå
Var glad över det milda vädret ,som gjorde min färd mer avslappnad

Även fast det regnade så var vägbanan IN till Umeå halkbefriad

Värre var det hem..då en fuktig dimma dök upp på vissa platser
och det blänkte från regnet i det kompakta mörkret då jag fick möte
vilket försämrade sikten avsevärt
Och jag tänkte DÅ jag mötte promenerare efter vägen UTAN reflexer
Hur svåra dom är att upptäcka .. man ser dom inte förrän på NÄRA håll
Nästan alldeles mitt framför bilen..
Och då kan det vara försent
Insåg mina egna brister när jag gruffade på de reflexlösa i mörkret
Att dom kanske tänker som jag gör ibland ..
När jag inte bryr mig om att ta på mig västen
För jag skall JU BARA..
Har blivit liite bättre..
men skall bli än mer och göra det till en VANA
För VARJE gång jag kör i mörkret inser jag FARAN
Det är dessutom väldigt korttänk och egoistiskt
-att låta bli att ta på sig reflexer
För vi utsätter andra människor för våra VAL
Då vi inte skyddar oss själva
Om det bara drabbade den "huvudlösa" är ju nog hemskt
men det drabbar ju åxå den oskyldiga som INTE SER mig/oss i MÖRKRET
Utan råkar köra på oss på grund av vår dumhet

Morgonen är här är mörk,mild och gråtfärdig
Kanske över ALLT som händer runt omkring oss
som i går i Trelleborg
så sorgligt och tragiskt hemskt

Önskar er alla en sinnesmjuk helg..med eller utan regn

Men nu kl halv 11 skiner solen och träden är fyllda av små glänsande kristaller


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar