lördag 10 oktober 2015

VÄGLAG och HOTANDE KATASTROF



I Torsdags förmiddag.. körde jag in till Umeå
Vägbanan hade tinat upp och låg blöt efter nattens kyla
Solen.. och dagen som blir allt kortare..hinner inte torka upp allt de blöta
-innan kylan åter smyger sig på.. mot tidig kväll
Och jag tänkte att må jag då hinna bli klar i stan i tid
innan vägen fryser på igen och innan mörkret gör sikten sämre
Som försvårar upptäckten av de vilda fyrfotingarna,som är mer i rörelse då
och svårare att upptäcka
när skymningen och mörkret smyger sig på

Men jag blev sen och gruvade lite över hur det var ställt med vägen
Det gick bra
MEN... några mil före Bjurholm hade det kunnat sluta riktigt illa

Det låg en bil före mig och en som hade bråttom bakom mig
som ville köra om
Problemet som höll på bli en katastrof
VAR att bilen före mig blinkade för en VÄNSTERSVÄNG
Vilket den bakomvarande bilen inte hade observerat
Utan den brassade på för att ta sig förbi..
när den framförvarande var just på väg att svänga
Så jag till att bromsa in och hålla mig närmare högerkanten
Det gick bra den här gången..fast marginalen var liten
Lite omskakad blev jag..med tankar på vad som hände och vad som kunde hänt
Det var en olustig känsla som hoppade på mig ..
undras hur omkörningsbilen kände det
Det gäller att hålla både sinne och korpgluggarna vidöppna

Efter sträckans sista fyra mil hem..

sprang ett rådjur över vägen..jag hade aldrig sett det
Tur jag inte hade så hög fart
Sen var det två älgar som stod invid vägen
Vet ju oftast VAR övergångsställena är och var dom håller till
Så då och där är jag än mer observant och saktar in farten än mer

Det var skönt att komma välbehållen hem

I bagaget hade jag med mig lurventussen Moltas
Som skall stanna hos oss ett tag
Så en promenad med hundarna och ett besök i stallet
där hästarna redan stod..då min granne Kjell tagit in dom då jag dröjde
Tack..det kändes skönt
Då jag inte ätit och druckit på flera timmar..var de det som gällde först
Innan sängen fick besök av mig

Önskar er alla en säker Lördag med fart i



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar