torsdag 26 november 2015

GIVARKRAFT

Åååå... det är andra gången redan NU
som jag utbrister i åååååtonerna
Första gången var på Facebook ..när jag gick dit i tidig morgontimma
och fick se att min kusin lagt ut en video
På den släktträff vi hade för 10 år sedan i Gryssjön
Min barndoms varma minneskälla

Att se min mamma som då var 88 år..min äldsta kusin
morbröder och mostrar..kusinpartners som inte längre trampar på jordelivets golv
Men som lever kvar...starkt i mina bevarande och levande minnen
...känslorna som väcktes till liv...ÄR många och starka

Och när jag gick ut den andra gången till den stjärn och månupplysta morgonen
Fick jag åter utbrista.. åååå
Och det blev än starkare
än mer känsloladdat då ödmjukhetens uppfyllande helhetskänsla var närvarande
Efter det jag sett videon men min släkt och mig själv
Ni som är mina vänner på Facebook..får se om ni känner igen mig i vimlet
Kan ju säga att vitgråhårig var jag då INTE vid detta tillfälle :)

Kom och tänka på den här orden i dikten av Johan Olof Wallin
När jag gick omkring med dom olika känslorna i månskenet
När jag såg den klara stjärnan och mindes
och tänkte på ..vilken lyckans ost jag är som fått med mig så många "bärande" och rika minnen
Och på vad som är av vikt här i livet
om och när jag tänker efter och påminns om livets förgänglighet
Detta är inte hela dikten..bara dom ord som kom över mig

"Yra nöjen,faren väl,
Tysta skuggor,sägen
Om I för en jagad själ
Än en fristad ägen
Gömmen mig i eder famn
Gömmen grant därinne
Mina dagar och mitt namn
Och mitt ungdomsminne!
I en värld,så kall och tom
intet är att vinna:
Lären mig en rikedom
Hos mig själv att finna!

Främmande med fläderns dån
Med sig själv förtroligt
Må mitt hjärta, här i vrån
Klappa nöjt och roligt

Ibland hoppar orden bara på mig..där och när jag går omkring
med ett starkt inre grepp om LIVETS otroliga givarkraft
Den som man ibland inte tänker på..utan tar för given

Härifrån skogen önskar vi er alla en givarkraftig dag med värme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar