onsdag 4 november 2015

PROCESSENS GÅNG


Här var och är ännu morgonen rå-fuktig och med en lätt dimma
som har lagt sig till ro nere på marknivån
SEN SÅ ÄR

Allt här i livet INTE alltid helt lätt..smärtfritt eller enkelt
Och det är väl så det måste vara för utvecklingens skull
För som i kriser blir vi rejält OMSKAKADE ..det vi trodde var fast..säkert
lossnar och åker runt i ett enda förvirrat virrvarr av tankar och känslor
som förtvivlat söker efter ett fotfäste eller något att klamra sig fast vid
För man VILL .. ORKAR INTE SE..INSE det som händer.. som man måste ta tag i
Då förändringar oavsett på vilken skala dom hamnat på
.ofta möter motstånd

OM och OM IGEN får jag inse samma sak ATT ALLT ÄR EN PROCESS
Och ju mer man förstår och accepterar det
och BESTÄMMER SIG för att låta tiden..processen ha sin gång
Istället för att förkasta..förpassa de obekväma känslorna ner i byrålådan

Som sorgeprocessen över/med hästarna ,som har tagit sin beskärda tid..
För i den processen så tar jag åxå avsked av en tid som varit med mig..mina drömmar
-mina framförhållningsmål och min motivationnsbärare
Men nu är sorgen på en annan nivå
Med och i tankar på mina hästars bästa och framgång för ögonen
Har jag lyckats vända förtvivlan till en mer klarsyn

Att älska någon..innebär ju åxå ett ansvar..för dens bästa
Kärleken är alltid bärare av en kraft som hjälper till i dom tunga beslutslyften

Och med en insikt om HUR privilegierad jag varit och ÄR
Som blivit uppfostrad,undervisad i den största och svåraste konsten ..(av framför allt Kajsa)
Fyller mig med en ödmjuk tacksamhet
För jag skulle inte vara den jag är idag om inte hon funnits i mitt liv
Och visat mig på... vad NÄRVARANDE i NUET verkligen betyder
Så att vara STARK innebär ju att vara sann i och med sina känslor till sig själv
Då först blir man åxå sann mot/till andra..
Tillsammans har då åxå fått en annan kraft i sin betydelse


Att sörja någon som gått över till andra sidan ...tar sin tid
DET vet vi om och accepterar
Men att sörja över sina tillkortakommande,sina brister ,felsteg,sin oförståelse
och brist på tillit till andra¨ ock så DEN till sig själv.. den som försvunnit
Och som NU..när jag måste ta avsked av mina hästar..mina vänner min dröm
Har jag låtit processen få ta sin tid..och där jag står nu
bär jag på en stark pannlampa..som lyser upp vägen FRAMFÖR mig.
Min smärtsamma sorgeprocess har övergått till ett mer tacksamt minnestänk
Över den tid vi haft/har tillsammans


Det gäller att respektera sina känslor..vare sig dom kommer med glädje..bu eller bä
Och ta ETT steg i TAGET
För i motståndet..som rädslorna och brist på förståelsen ger
ATT det INTE är accepterat..tillåtet att sörja det som är sorgligt
Hindrar vi eller försenar processens gång..den som vill leda oss fram till ett helande"


Som när vi hade sorg efter vår hund
Satte min yngsta dotter upp ett målat pappersark på ytterdörren
där det stod att vi hade sorg..
Så den som inte orkade med den..gavs ett val

Hade tänkt lägga ut det här inlägget på min allvarsblogg
Men mina fingrar envisades med att leda mig hit :)

Härifrån skogen önskar vi er alla en styrkefylld och respektfull dag..som tar väl hand om er

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar