fredag 4 december 2015

EN FRIGÖRANDE LYCKOKÄNSLA



LYCKA..vad är det?
HUR ser den ut?
Kan man TA på den?
Efter ett funderationsvarv och så några till
Inser jag... att på den frågan blir det nog lika många olika svar
som människor jag frågar

Läste ett blogginlägg nu på morgonen där ordet "priskuranten" dök upp
Och genast hoppade en massa minneskänslor på mig
Lyckliga minnen från en tid som inte längre finns
Från jularna då jag var barn och växte upp
Som var nästan nyss när jag minns ..men ändå för så länge sedan
För till varje jul fick vi barnbarn under många år en tvåkrona av mormor och morfar
Och vi var många..då morfar och mormor fött 10 barn som i sin tur fött sina
Så två kronan var guld värd..det var ju en hel förmögenhet
Då vi dessutom visste att dom hade det inte så "fett"
Så blev tvåkronan än mer dyrbar..för att dom gav ..fast dom egentligen inte hade råd
Minns ÄN den där känslan
Minns mormor liten och rund med förkläde och huckle.. där hon gick omkring i köket
och spred trygghet och godofter..liksom morfar
när han kom in ifrån skogen och doftade av kåda och gran
Återigen kan jag känna hur lyckligt lottad jag är
Som är bärare av så många mysiga minnen åxå så här i juletid
Att det är inte mängden,kostnaden..som avgör hur lycklig man blir av gåvan
Utan att den är given med "hjärtat"..det är lycka det

Och att strosa omkring här i skogen i tidig morgontimmas mörker
där stjärnorna och månen lite då och då gör mig sällskap
MER ofta än sällan

Och ibland någon fyrfota skogboende
som ger en extra påfyllnad där jag går omkring I och med tystnadens lyckokänsla
Härifrån skogen önskar vi er alla en stressfri och en lyckans Fredag med värme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar