onsdag 6 januari 2016

Brrrr


I några dagar har utetemperaturen visat på 15 minus
ett grinigt och småelakt väder
Även om blåsten inte har synts.. så har den känts av
Då den smånafsat bitskt i kinderna med hjälp av minusgraderna och yrsnön
Den puderlätta snön som virvlar upp vid minsta rörelse
OCH jag tänkte när den råaktiga kylan attackerade mig
ATT hur kallt ät det då inte när det är 35 minus
Som vi ju har haft här tidigare vintrar
Då fryser jag än mer av den tanken
Men inser med lite större tankearbete ATT det är skillnad på minus och minus
35 kan kännas mildare om luften är mer "torr" om jag så säger
Sen minns man ju inte HUR kylan kändes då.. När man tänker på den
Man kan bara få en viss tvärpåkommen förnimmelse av hur kallt det var
när vantarna inte hängt med ut
Och när man känner den NUVARANDE kylan.. för då antänds minnescensorerna
som får mig att känna... i den nuvarande kylan HUR det kunde kännas då
I morse var det 25 minus
och det smäller i knutarna av kylan
men UT måste jag ändå..oavsett väder
För har jag man djur ..så har man ..det är bara att pinna på med morgonbestyren

Innan man får sätta sig ner.. NÄRA vedspisens värme


Igår vid tvåtiden såg jag på när solen gick ner bak berget
attans vad kraftfull den strålar NÄR den väl är uppe


Men än häftigare är det att se på.. NÄR solen går UPP

Härifrån skogen önskar vi er alla en strålande Onsdag
Skickar några extra tillskottsvärmande toner till min granne med bloggen Grannäs folk och fä
Som har det än mer tufft i vinterkylan med dygnet runt jour
Då hennes tackor ställt till det för sig och lammar nu
då några av lammen dessutom behöver flaskmatas..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar