torsdag 7 januari 2016

DEN DÄR HÄNGANDE VATTENDROPPEN




30 mminus...ni ser jag hackar redan av kylan

Hundarna gör snabbt bort det dom behöver..sen raka vägen in

Katterna likadant
Det är hästarna... som så länge dom har mat.. håller sig värmen
Och jag då...jag ser ut som en Michelingumma när jag går ut
TVÅ lager kalsonger..överdragsbyxor på det
Två lite tjockare tröjor över det undre lagret och så tjockjackan på det
Ullsockar i stövlarna och två lager med mössor
OCH SÅ tjockhandskarna..med ett tunnare par arbetshanskar under
Ifall att jag måste fixa till något ute..

Tycker att jag har blivit mer värmekrävande med tiden
Eller är det bara så...att i det lynniga vädret
hinner kroppen inte med att ställa om sig

Minns jag när jag var barn och umgicks med min morfar
Hur jag fascinerades av ...att när han var ute och jobbade
särskilt när det var kallt
då brukade en snordroppe hänga ner och hänga sig kvar vid hans näsa..
fast jag såg den nog mer som en vattendroppe
Sen flytten ut hit i skogen
Har jag flinande fått märka ...att när jag är ute och jobbar
Så dyker den där droppen upp under min näsa
Beror det på åldern..att man har fått mer känsliga slemhinnor
Eller mer jobb ute..
där kylan och den inre värme ...i arbetets utförande... triggar igång kroppsflödet
Hur som tycker jag det är häftigt på något vis
Men ÄN har jag inte lärt mig att "blåsa" iväg droppen
Det som morfar kunde och alla andra "gubbar" jag mött på min livsvandring
Och när jag riktigt tänker efter...har jag inte förrän nu
fått uppmärksammat den på "gummor"
Är det bara så att vi har mer skyndsamt torkat bort den
Eller...hur som ser jag på den där droppen
genom min barndomskärleksögon..till min morfar
och alla andra gubbar som jag mött och jobbat med under årens gång
För det är faktiskt mest "gubbar" tills NU

Härifrån skogen önskar vi er alla en dag fylld med en inre behaglig värme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar